Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Win één van de PS4-racetitels van het jaar met AutoWereld!

Win één van de PS4-racetitels van het jaar met AutoWereld!

Ik neem deel

Nieuwe modellen / Nieuwe Audi A8 komt met automatische piloot

Geschreven door op

Overzicht :

De alweer vierde generatie van de Audi A8 oogt strakker, weegt lichter, rijdt comfortabeler en komt ook als E-Tron, maar het zijn de autonome level 3-rijfuncties waarmee hij de BMW 7 Reeks en de Mercedes S-Klasse overklast.

Nu goed, we hebben het nog altijd over Audi, waardoor 'gewaagd' eerder geïnterpreteerd hoort te worden als 'bijdetijds'. Het frissere design blijft dus vertrouwd ogen, al doet de pose wel wat stoerder aan. Mocht je er wat Prologue in ontwaren, dan is dat geen toeval: de stijlstudie heeft model mogen staan voor de nieuwe huisstijl van het merk. En dus voor de nieuwe A8.

Een aangepaste tekentaal die nu gedrapeerd zit rond langere basissen. Met 5,17 meter is de normale A8 alvast een stuk langer dan zijn voorganger, wat ons doet vermoeden dat de L-versie, wiens wielbasis maar liefst 13 centimeter groeide, eveneens meer binnenruimte zal bieden.

A8-Walhalla 

De groeispurt heeft Audi er alvast toe verleid de plek rechts achterin zijn verlengde A8 te bombarderen tot 'meest aangename'. Niet alleen omdat je de fauteuil daar nagenoeg kan plooien tot bed, maar evenzeer omdat je alleen daar een uniek comfortitem aangeboden krijgt. Na hot stone-behandelingen en sterrenhemels introduceert Audi nu dan ook de voetmassage! Een kneedmechanisme dat weggewerkt zit in het rugpand van de passagiersstoel, waar het niet alleen de stress uit je zolen vibreert, maar desgewenst je hielen voorziet van een streep warmte.

Audi A8

Al is dat niet het meest opzienbarende luxe-item. Daarvoor moeten we terug naar voren, richting de centrale console. Een 10,1 duim groot en tabletvormig aanraakscherm dat de ronde draaiknop moet vervangen. Ook in Ingolstadt gaan ze nu vol voor minimalisme en daar hoort een zo clean mogelijk MMI-infotainmentbediening bij. Zoals dat heden ten dage bon ton is, moet je dus swipen en pinchen om je A8 ingesteld te krijgen. De klimaatregeling geschiedt (gelukkig) wel nog via een aparte unit, al schuilt ook die achter een (kleiner) touchscreen.

Zonder handen

Ook onderhuids gooit de Audi hoge ogen. De A8 is de eerste die het autnoom rijden pusht naar level 3. Concreet houdt dat in dat de 'Audi AI Traffic Jam Pilot' alle functies van je overneemt, tenminste, zolang je trager rijdt dan 60 km/u én je je op een weg bevindt met een duidelijk zichtbare middenberm. Vooraleer we horen dat andere merken dat ook klaarspelen: waar Mercedes, Tesla, Volvo of BMW alarm slaan van zodra je je handen een paar seconden van het stuur haalt, laat Audi je daadwerkelijk toe je met iets anders ledig te houden. Toch waar de wetgever dat toelaat.

Audi A8

En dient er zich toch een situatie aan waar je tussenkomst is vereist, dan krijg je na het waarschuwingssignaal nog een dikke 8 seconden de tijd om de controle ook daadwerkelijk over te nemen. Een primeur dus die echter wel wat wettelijke consequenties heeft. De Duitsers zijn dan ook druk doend de verschillende parlementen af te lopen om er de nodige legislatieve aanpassingen door te drukken. Maar tot die tijd zullen de eerste geleverde A8-en het wellicht zonder die automatische piloot moeten stellen.

Vorsprung Durch batterijen

Geïnteresseerden zullen dus zelf aan de bak moeten, met onder de rechtervoet minstens een V6. De 3.0 TDI is daarbij goed voor 286 pk, de 3.0 TFSI tekent voor 340 pk. Ook de 4.0 TDI-V8 van 435 pk zou de oversteek maken net als de 6 liter-W12, al komen beide krachtpatsers een heel stuk later de line-up vervoegen. De paarden zouden evenwel degelijk te temmen vallen dankzij de vierwielsturing die Audi nu voor handen heeft en de AI Active Suspension die de rijhoogte van elk wiel afzonderlijk aan kan passen om zowel het comfort als de dynamische capaciteiten te dienen.

Welke motor je ook kiest, het elektrische systeem van 48 volt wordt altijd meegeleverd. Een installatie die een milde soort hybridisatie mogelijk maakt met een start-stop-functie die sneller én langer werkt en een zeilfunctie die bij gas lossen de motor geruisloos in- en uitschakelt. 

Uiteraard staat er ook een volwaardige e-Tron op de planning. Met 449 pk en 700 Nm uit de combinatie van een elektromotor met de 3.0 TFSI belooft die een pak vermogen te zullen leveren tegenover een aanvaardbaar verbruik. Als je uiteraard optimaal profiteert van de 50 CO2-vrije kilometers die de lithium ions je desgewenst kunnen leveren. Ook hier een wait and see-verhaal, wegens evenzeer een model dat pas later aan de line-up zal worden gevoegd.

Audi A8

 

In dit artikel : Audi, Audi A8

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken