Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / BAC Mono R is aanslag op je zintuigen

BAC geeft zijn Mono een scheut extra power en… een dieet. Het resultaat? 620 pk per ton, bijna even veel als een LaFerrari. In een eenzitter zonder voorruit.

Overzicht :

Het Goodwood Festival of Speed is dit jaar ook een festival voor vederlichte bommetjes, want na de Radical Rapture is hier nu de nog lichtere en haast even krachtige BAC Mono R. Het is een evolutie op de originele BAC Mono, eigenlijk al een geschift apparaat, maar dan met een dikke 35 pk extra en nog eens 25 kilo minder. Goed voor een pk-gewichtsverhouding van 620 pk per ton, terwijl de Radical ‘maar’ 464 pk per ton voorlegt. Die heeft wel meer downforce, de tweekamp der vedergewichten wordt dus nog spannend…

Wereldrecord

Achter de kuipstoel van de BAC Mono R zit een 2.5 viercilinder, een herwerkte versie van de 2.3 uit de Mono non-R. Die had in een heel ver verleden nog een Ford Duratec. BAC heeft samen met specialist Mountune elk druppeltje vermogen uit het blok geperst: hij is uitgeboord, de slag is verkleind en de toerenbegrenzer slaat pas toe bij 8.800 tpm. De Formule 3-achtige luchthapper voedt een nieuwe gasklep en cilinderkop met lucht onder hoge druk. Al deze ingrepen samen geven de motor 345 pk, waarmee hij het hoogste specifiek vermogen ooit heeft voor een atmosferisch blok: 138 pk/l! 0 tot 96 km/u duurt hierdoor slechts 2,5 seconden, de topsnelheid ligt op 274 km/u.

Met grafeen

De BAC Mono R ziet er nagenoeg hetzelfde uit als zijn voorganger, maar toch is het design een evolutie ondergaan. De koetswerkpanelen zijn hertekend voor een agressievere look, terwijl de constructie ervan voor het eerst in een productiewagen versterkt is met grafeen. Daardoor kon er gewicht bespaard worden, net zoals met de nieuwe koolstofkeramische remmen, een uitlaatsysteem uit titanium en een carbon vloerpaneel. Alles samen goed voor een besparing van 25 kilo, wat een verschil maakt bij een totaalgewicht van amper 555 kilo.

Al deze innovaties zijn echter niet goedkoop, want de BAC Mono R kost 190.950 Britse pond, zo’n 213.000 euro. Niet dat het uitmaakt, want alle 30 exemplaren zijn al uitverkocht. Het is dus wachten op de volgende versie…

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken