Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / BMW kleeft de M-badge nu ook op zijn motoren

De M3 en de M4 zijn niet de enige M-producten die BMW vandaag wereldkundig maakt. Ook de sportiefste tweewielers vallen voortaan onder de Motorsport-noemer, te beginnen bij deze M 1000 RR.

Overzicht :

De nieuwe M3 en M4 zijn niet de enige M-modellen die BMW vandaag presenteert; de Beierse constructeur stelt ook de M 1000 RR voor. Voortaan behoren ook de motorfietsen met extra sportieve inborst tot de Motorsport-stal. De M komt in de plaats van het prefix HP en zorgt voor uniformiteit tussen de twee- en de vierwielers - want de M staat natuurlijk ook voor Marketing. De prestaties zijn de M-badge alvast waardig: de nauwelijks 192 kilogram wegende M 1000 RR ontwikkelt een piekvermogen van 212 pk (bij 14.500 opm) voor een maximumkoppel van 113 Nm (bij 11.000 opm). Alsjeblieft.

Om die power de baas te blijven, grijpt BMW naar aerodynamische vleugels uit carbon, die ervoor moeten zorgen dat de M 1000 RR zijn voorwiel aan de grond houdt zonder dat de elektronica hoeft in te grijpen - want dat kost vermogen en dus tijd (toch op het circuit). Bij 300 km/u zorgen de vleugels van de BMW M 1000 RR voor 16,3 kilogram aan neerwaartse druk, downforce die ook een stabieler weggedrag oplevert en het voorwiel harder op het asfalt duwt bij de initiële remfase.

2020 BMW M 1000 RR

M Competition

De BMW M 1000 RR krijgt naast carbon wielen ook specifieke M-remmen, ontwikkeld in samenwerking met het Japanse Nissin. Het rijwielgedeelte is volledig afgesteld op circuitgebruik, niet voor een ontspannen ochtendrit naar de bakker. Wil je toch vooraan in de rij staan en als eerste je pistolets bestellen, dan moet je het optionele "M Competition Pack" hebben. Dan komt de M 1000 RR met gefreesde onderdelen, een lichtere achterbrug, een onderhoudsvrije ketting en speciale GPS-software die niet dient als navigatiesysteem, maar je rondetijden analyseert. Prijzen zijn nog niet bekend, maar een koopje wordt het niet.

De M 1000 RR is de nog snellere versie van de reeds bijzonder snelle S 1000 RR, waarbij de RR voor "Race Replica" staat. Deze machine is dan ook gebaseerdop de racefiets waarmee BMW deelneemt aan het Wereldkampioenschap Superbike, waar wordt gekoerst met aangepaste productiemotoren. In tegenstelling tot de MotoGP, waar pure prototypes ingezet worden. Weet wel dat de doorsnee superbike op hetzelfde circuit slechts een paar seconden trager is dan de veel duurdere MotoGP's. En dat een standaard productiemodel op zijn beurt ook weer maar een paar seconden moet onderdoen voor de racemodellen in het WK Superbike.

2020 BMW M 1000 RR

Bron: wie meer motornieuws wenst, kan terecht bij Motorrijder Magazine: te bestellen via www.motorrijder.be of te koop in de dagblad- of boekhandel.

Onze partner voor motornieuws en -testen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken