Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Nieuwe modellen / Citroën C4 Cactus Airflow 2L rijdt (af en toe) op perslucht

We hadden het hier recent al over de Peugeot 208 Hybrid Air 2L, Citroën toont op het Autosalon van Parijs een gelijkaardige concept op basis van zijn C4 Cactus.

Overzicht :

CitroenC4CactusAirflowDetail

Je hoeft hem nog niet meteen als je volgende bedrijfswagen te vragen, ook de Hybrid Air-variant van de C4 Cactus is slechts een prototype. Net als de Peugeot combineert hij een 82 pk sterke en voor de gelegenheid nog eens geoptimaliseerde 1,2 liter-driecilinder op benzine met een bijkomende aandrijving door perslucht. Die wordt tijdens het rijden 'aangemaakt' en in twee tanks opgeslagen, hij kan via een hybraulische pomp en over korte afstanden de auto in beweging krijgen en houden zonder tussenkomst van de klassieke motor.

CitroenC4CactusAirflowProfiel

PSA experimenteert al een tijdje met die technologie, het is een hybride 'formule' die door de afwezigheid van batterijen een pak lichter, minder complex en ook goedkoper kan worden dan het gebruik van een elektrische motor. De C4 Cactus Airflow 2L zag tegelijk ook zijn aerodynamische efficiëntie met zo'n 20% verbeterd door onder meer een nieuwe bumper met 'gestuurde' en dus aan de noden van het moment aangepaste koelopeningen, een variabele luchtgeleiding op de flanken en zelfs velgen waarvan de vorm zich aan de snelheid aanpast.

CitroenC4CactusAirflowAchterkant

De auto heeft een zowat volledig gesloten bodem, smalle Tall&Narrow-banden (met wel 19-duimsvelgen) met een uitzonderlijk lage luchtweerstand, spoilers voor en achter met een uitgekiende werking en ook nog camera's in plaats van buitenspiegels. Tegelijk werd het gewicht, onder meer door het gebruik van nogal wat aluminium en komposietmaterialen, met zo'n 100 kilo verlaagd. De wagen weeg nog slechts 865 kilo en kan met een normverbruik van rond de 2 liter per 100 kilometer uitpakken. Maar zoals gezegd, serieproductie is nog niet meteen aan de orde.

In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Cactus

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken