Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Nieuwe modellen / Citroën C5 Aircross plant SUV-coup

Citroën heeft de Europese versie van de C5 Aircross onthuld, een met de Peugeot 3008 en Opel Grandland X verwante SUV waarmee de Franse constructeur op jacht gaat naar de Hyundai Tucson, de Nissan Qashqai en de Volkswagen Tiguan.

Overzicht :

De Chinese versie kregen we een jaar geleden reeds te zien, nu is het de beurt aan de Europese, eind dit jaar gecommercialiseerde specificatie van de Citroën C5 Aircross. Die volgt de C4 Aircross op, die sterk verwant was met de Mitsubishi ASX. De C5 Aircross deelt zijn technische basis dan weer met de DS7 Crossback, met de Peugeot 3008/5008 en de Opel Grandland X. Dan hebben we het over het EMP2-platform met de bekende PureTech-benzines (1.2T met 130 of 180 pk) en de BlueHDI-diesels (1.5D met 130 of 180 pk).

Dat EMP2-platform houdt het enkel bij voorwielaandrijving. Om de met funky designelementen en karakteristieke Airbumps gezegende SUV-looks alsnog wat credibiliteit te geven, komt de Citroën C5 Aircross wel met de nodige bodemspeling en met Grip Control-technologie. Ook afdaal- en vertrekhulp tekenen present. Nu krijgt de Franse cross-over uiteindelijk wel vierwielaandrijving. De loop 2019 verwachte stekkerhybride zou immers over een e-4WD beschikken.

Informatie over die plug-inhybride Citroën C5 Aircross blijft schaars. We weten enkel dat het systeemvermogen om en bij de 300 pk zou uitkomen en dat de elektrische autonomie een 60-tal kilometer zou bedragen.

Citroën C5 Aircross SUV

Parijs-Dakar

De C5 Aircross moet weer een ouderwetse Citroën worden, waarbij een eigenzinnig design en slimme technologie samengaat met een heleboel rijcomfort. Daarvoor rekent de Franse constructeur op de combine van de Advanced Comfort-zetels en de Progressive Hydraulic Cushions die onlangs debuteerden op de vernieuwde Citroën C4 Cactus. Die speciale schokdempers met hydraulische druklagers gebruikte Citroën Sport reeds op de ZX Rallye Raid waarmee ze de Dakar-monsterrally wonen en op de C3 WRC waarmee ze momenteel het Wereldkampioenschap Rally beslechten. Een andere toepassing, maar hetzelfde doel: het in- en uitveren onder controle krijgen.

De Citroën C5 Aircross combineert 30 verschillende personalisatieprogramma's voor het koetswerk met 5 verschillende sferen voor het interieur. Aan ruimte geen gebrek, want achter de zich elektrisch opende achterklep schuilt tot 1.630 liter aan bagageruimte. Toch als je de drie individuele, apart verschuifbare en met een kantelende rugleuning gezegende stoelen wegklapt. Anders stokt het laadvolume op 580 liter.

De boordplank krijgt een strakke vormgeving mee, waarbij het centrale aanraakscherm van de multimediamodule met het gros van de aandacht gaat lopen. Aan veiligheids- en comfortfuncties alvast geen gebrek, want zowat alle vandaag gangbare snufjes tekenen present. Waaronder ook de Highway Drive Assist, een actieve cruisecontrole met rijvakhulp. Dan hebben we het over autonome rijcapaciteiten van niveau 2.

Citroën C5 Aircross

 

 

 

In dit artikel : Citroën

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken