Cadillac gaat kleiner: de nieuwe XT4 (4,60 meter) is nog een pak compacter dan de XT6 (4,81 meter). Maar hij ziet de dingen groots. Hij mikt namelijk op een internationale carrière en hoopt klanten te verleiden in Europa, waar het merk tot nog toe weinig potten wist te breken. Qua formaat zit de XT4 halverwege tussen een BMW X1 (4,44 meter) en een X3 (4,72 meter). De straatgerichte SUV met 5 plaatsen pakt uit met een knap ontworpen interieur en kan optioneel rekenen op vierwielaandrijving via een gestuurde meerschijvenkoppeling.
In de neus ligt maar één motor, en dat is geen Amerikaans Big Block, maar wel een 2.0-turboviercilindertje van 240 pk die gekoppeld is aan een negentrapsautomaat. Het is een hoogtechnologische motor met variabele kleplifthoogte en cilinderuitschakeling voor een lager verbruik. Wie weet kunnen ze daarmee nu wél potten breken, gezien de ondergang van diesel. Als het verbruik maar laag genoeg is...
Elektrohydraulische remmen
Een technische innovatie komt van de elektrohydraulische remmen ter vervanging van een klassiek hydraulisch remsysteem. Laat ons hopen dat die betrouwbaar zijn, want we weten nog goed dat Mercedes een vergelijkbaar storingsgevoelig systeem al in 2006 heeft laten vallen in zijn E-Klasse. De Cadillac XT4 is in de Verenigde Staten verkrijgbaar vanaf 35.790 dollar, exclusief belastingen. Bij ons wordt hij ongetwijfeld een pak duurder en met slechts één motor zal hij het knap lastig hebben om een plekje te veroveren op de Europese markt.