Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Nieuwe modellen / De nieuwe Audi RS6 Avant doet de concurrentie sidderen

Daar is hij dan! De geliefde RS6 toont zijn nieuwe gezicht, en aan zijn uitdrukking te zien wil hij de competitie met huid en haar verslinden.

Overzicht :

Audi heeft met zijn RS6 altijd al ‘de’ snelle break in zijn gamma gehad. Nu is de publiekslieveling aan zijn vierde generatie toe, en hij heeft het wel gehad met de landverraders die zijn troon durven bedreigen. Om zijn status als koning van de breaks verder te onderstrepen heeft Audi hem dan maar naar de fitness gestuurd – de RS6 is maar liefst 80 mm breder dan de gewone A6 Avant.

Kracht …

Ja, de RS-kuur heeft de brave break goed gedaan. Ook onderhuids is er het een en ander veranderd. De geruchten bleken onjuist en de RS6 behoudt zijn 4.0 V8 twin-turbo die werd opgewaardeerd tot 600 pk. Het koppel bedraagt 800 Nm en de Tiptronic met 8 versnellingen zorgt voor sneller schakelen dan ooit. Sprinten naar 100 km/u duurt 3,6 seconden en 200 km/u schiet hij voorbij in 12 seconden. Al dat geweld wordt naar de vier wielen overgebracht via een sportdifferentieel dat bepaalt waar de paarden heen moeten rennen. De RS6 krijgt ook een slimme luchtvering die de wildeman toelaat om zijn topsnelheid van 305 km/u te halen, mits de aanschaf van het Dynamic Plus Pack. Anders wordt hij begrensd op 250 km/u, wat voor gewone stervelingen uiteraard volstaat.

… met een geweten

De RS6 is echter niet helemaal de hooligan die je zou verwachten. De wagen krijgt een Mild Hybrid-systeem dat bij lichte vertragingen (tussen 55 km/u en 160 km/u) tot 12 kW aan vermogen kan recupereren en opslaan in een extra batterij. De MHEV-technologie maakt het mogelijk om het start/stopsysteem in te schakelen tot 22 km/u en levert een brandstofbesparing tot 0.8 liter per 100 kilometer op – dat is zeker mooi meegenomen voor een auto zoals deze. Verder kan hij tot 40 seconden de motor uitzetten en freewheelen wanneer je bij hogere snelheden het gas lost. Bovendien zorgt het Cilinder On Demand-systeem ervoor dat cilinders 2, 3, 5 en 8 een pauze krijgen in de hogere versnellingen. Tot er weer gas wordt gegeven, natuurlijk.

Columbus

De RS6 maakt eindelijk de grote oversteek naar Amerika, tot grote verheugenis van de lokale bevolking. Gelukkig kan de Audi al zijn bagage tijdens de trip nog kwijt in een koffer van 595 liter tot 1680 liter in maximumconfiguratie. Ideaal dus voor vaders en grootverhuizers aller landen. Ook statistici kunnen zich uitleven met de verschillende gegevens die de MMI-boordcomputer bijhoudt: G-kracht, rondetijden, RS-grafieken, noem maar op. Tijdens het eerste kwartaal van 2020 zal de RS6 Avant zich een weg naar je garage grommen. Prijzen werden nog niet bekendgemaakt, maar verwacht toch een dikke 100.000 euro.

Geschreven op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken