Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Nieuwe modellen / Donkervoort D8 GTO-JD70 nu ook als radicale R

De D8 GTO-JD70 waarmee Donkervoort de zeventigste verjaardag van Joop Donkervoort viert, krijgt nu ook een radicale R-versie die enkel gehomologeerd is voor het circuit.

Overzicht :

Een Donkervoort D8 GTO is altijd speciaal, maar de JD70 is echt bijzonder. JD staat voor Joop Donkervoort, de oprichter van het Nederlanse automerk. De 70 voor zijn leeftijd en voor het aantal exemplaren dat Donkervoort van deze D8 bouwen wil. Kostprijs? 163.636,36 euro (exclusief btw). Maar het kan altijd extremer, want hier is de D8 GTO-JD70 R. Deze enkel voor het circuit bestemde variant is niet krachtiger, maar wel sneller. En nog duurder: 198.000 euro vraagt Donkervoort voor de R (exclusief btw).

De motor van de R is dezelfde als die van de D8 GTO-JD70. Het gaat om de 2.5 TFSI uit Audi, een drukgevoede vijfpitter die een piekvermogen van 420 pk combineert met een maximumkoppel van 520 Nm. Dat resulteert in knalprestaties. De minder dan 700 kilogram lichte Donkervoort sprint in 2,7 seconden naar 100 en in 7,7 seconden van 0 naar 200 km/u, de topsnelheid bedraagt meer dan 280 km/u. In tegenstelling tot de straatvariant doet de R-circuitversie het niet met een manuele versnellingsbak, maar met een sequentiële transmissie met quickshifter en rev-matchingfunctie.

Officieel: Donkervoort D8 GTO-JD70 R (2020)

Spa-Francorchamps

Op een afgesloten omloop zoals die van Spa-Franchorchamps rijdt de D8 GTO-JD70 de meeste supersportwagens het snot voor de ogen, toch weet de R-variant nog eens 5 seconden van diens rondetijd te knijpen. Die winst schrijven we op het conto van de specifieke circuitaanpassingen die Donkervoort doorvoerde, want naast de transmissie nemen de Nederlanders ook het onderstel, de remmen en de stuurinrichting onder handen. 

De D8 GTO-JD70 R staat op een met 2 centimeter verlaagd sportonderstel dat stijvere stabilisatoren combineert met 20% stuggere dempers, grotere remmen (waarvan je de balans kan aanpassen via een knop op het dashboard) en speciale slicks (met bandenwarmers). De stuurinrichting is instelbaar, je kan zelfs kiezen voor een directere overbrengingsverhouding. Natuurlijk plaatst Donkervoort ook een FIA-gekeurde kit die racekuipjes met een zespuntsharnas, een rolkooi en een brandblusinstallatie impliceert.

Om de rondetijden van de rijders aan te scherpen, komt de D8 GTO-JD70 R met een directe dataverbinding met de pits. Desgewenst zorgt Donkervoort voor een coach die de rijgegevens analyseert en de bestuurders helpt. De Nederlandse constructeur neemt ook het transport van en naar het circuit voor zijn rekening, levert de banden en zorgt zelfs voor catering.

Officieel: Donkervoort D8 GTO-JD70 R (2020)

 

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken