Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Nieuwe modellen / Eindelijk het hele verhaal van de nieuwe Mercedes C-Klasse

We kregen al heel wat voorgerechtjes, nu dient Mercedes eindelijk ook de hoofdschotel op. Het hele verhaal van de nieuwe C-Klasse.

Overzicht :

Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau

Net zoals de S-Klasse eerder dit jaar de concurrentie in zijn topsegment op achterstand zette, wil de nieuwe C dat straks met zijn rechtstreekse rivalen doen. Lees: de Audi A4, de BMW 3 Reeks en misschien ook nog wat vergelijkbaar gerief van Lexus en Volvo. Of de berline uit Stuttgart inderdaad dé referentie wordt, zullen toekomstige testritten moeten aantonen. Op 'papier' lijken de troeven van het merk met de ster alvast behoorlijk groot. Een dossier met vier 'hoofdstukken'.

Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau

I. HET DESIGN

Geen echt grote verrassingen. Er zit wat E, wat S en zelfs wat CLA in, met tegelijk zachtere en in de flanken ook scherpere lijnen. De overloop van het dak in de kofferklep gebeurt in een vloeiende beweging, vooraan is er opnieuw keuze uit twee verschillende ontwerpen. De Exclusive-lijn heeft een klassiek rooster met de ster er bovenop, de andere varianten krijgen een snoet met een centraal in het vrij compacte rooster geïntegreerde ster. De Exclusive linkt visueel duidelijk met de S-Klasse, de andere C-modellen doen dat met de sportieve(re) jongens uit het gamma. In vergelijking met het vorige model, werd de auto 95 mm langer (tot 4.686 mm) en 40 mm breder (tot 1.810 mm). De wielbasis groeide met 80 mm tot 2.840 mm, dat bezorgt vooral de passagiers achterin extra zitruimte. De koffervolume bedraagt nu 480 liter, zowat  evenveel als in de berlinevarianten van de Audi A4 en BMW 3 Reeks. Met een Cx van 0,24 scoort de C 220 BlueTec Eco beter dan gelijk welke andere berline in zijn segment.

Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic

Het veelvuldige gebruik van aluminium (tot zo'n 50% van de panelen) zorgt voor een koetswerk dat zo’n 70 kilo minder weegt dan het stalen exemplaar van het huidige model. Het totale gewicht van de C zakt voor sommige uitvoeringen zelfs met 100 kilo. Tegelijk belooft Mercedes een stijvere structuur en een beter geluidscomfort, de uitgespaarde kilo’s helpen ook het zwaartepunt verlagen en de rijdynamiek verhogen. De achterlichtblokken bestaan standaard volledig uit leds, vooraan is er keuze uit verschillende configuraties. De leds kunnen daar in een statische uitvoering komen, of in een dynamisch Intelligent Light System.

Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic

II. HET INTERIEUR

De grootste stap voorwaarts, toch voor wat het oog kan zien, maakt de C-Klasse wellicht in het interieur. De gekozen materialen, de afwerking en ook de looks zorgen zelfs voor een echt metamorfose. Het wat (te) klassieke concept van de vorige C is vervangen door een sportiever aandoende cockpit, met ronde klokken en een brede middenconsole. In de modellen met manuele versnellingsbak staat die iets meer rechtop, dankzij de aan het stuurwiel gemonteerde hendel kon daar in de C's met automaat voor een elegantere oplossing met extra bergvak worden voorzien. De vijf luchtmonden hebben een metalen rand die fraai contrasteert met het 'warme' hout en dito leder dat elders als bekleding en versiering wordt gebruikt. Dat laatste is dan wel afhankelijk van de gekozen uitrustingslijn: het moderne Avantgarde, het klassieke Exclusive of het heel sportieve AMG. En elke nieuwe Mercedes brengt ook nieuwe snufjes mee. Leuk is deze C is bijvoorbeeld dat de aanvoer van ‘verse’ lucht automatisch eventjes wordt afgesneden als het voertuig een tunnel inrijdt.

Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau

Het scherm van het infotainmentsysteem staat bovenop de middenconsole, er is keuze tussen 17,78 en 21,33 cm als diameter. Verschillende functies laten zich ook bedienen door een touchpad waarop je letters, cijfers en nog andere tekens kan ‘schrijven’, een nieuwe intuïtiviteit waarvan we de grote voordelen zicht nog altijd een beetje moeten bewijzen. Nieuw in de C is ook het head-up display dat informatie over onder meer de snelheid, de snelheidsbeperkingen en de navigatie op de voorruit projecteert.

Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic

III. DE MECHANIEK

De C heeft een volledig nieuw onderstel, met een ophanging met vier armen voor- en een vijfarmige multilink achteraan. Standaard komt de auto met een stalen ophanging, waarbij dan wel kan worden gekozen tussen drie types van schokdemping. Van heel comfortabel tot ronduit sportief, in het laatste geval ligt de auto 15 mm dichter tegen het asfalt. Een echte première voor dit segment is de optionele luchtvering met ook nog keuze uit verschillende karakteristieken.

Mercedes-Benz C 250 BlueTEC, Avantgarde, Diamantweiss metallic,

De nieuwe C zal vanaf maart 2014 te koop zijn met keuze uit drie versies. De C 180 en C 200 hebben respectievelijk een 1,6 liter van 156 en een 2 liter van 184 pk, hun maximale koppel bedraagt 250 en 300 Nm. De C 220 BlueTec is de eerste diesel, zijn 2,2 liter levert 170 pk en 400 Nm en kan een normverbruik van 4 liter en een CO2-uitstoot van 103 gram voorleggen. Dat dieselaanbod zal echter snel worden uitgebreid, onder meer met een 1,6 liter met 115 of 136 pk en nog meer 2,2 liters met vermogens tot 204 pk. Het benzinegamma zal op korte termijn vijf viercilinders (tot 238 pk) met BlueDirect-technologie en een zescilinder (333 pk) tellen. Plus onvermijdelijk ook weer een AMG, maar daarover vertelt Mercedes nog niets. Er zijn twee vernieuwde manuele zesbakken en voor zowat alle motoren ook de 7G-Tronic Plus. Sommige versies kunnen met 4Matic-vierwielaandrijving.

Mercedes-Benz C 250 BlueTEC, Avantgarde, Diamantweiss metallic,

Mercedes gaat ook verder de hybride toer op, de C 300 BlueTec Hybrid zal een viercilinder op diesel met een elektrische motor combineren. Die zijn respectievelijk 204 en 27 pk sterk en samen goed voor een normverbruik van slechts 3,9 liter. Later volgt nog een plug-invariant met een veel groter elektrisch rijbereik en dus nog mooiere verbruiks- en emissiecijfers.

Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic

IV. DE VEILIGHEID

Zowat alle recent op de E- en S-Klasse geïntroduceerde veiligheidssnufjes worden ook voor de kleinere C voorzien, verenigd onder de noemer Intelligent Drive. We vermelden nog eens de Attention Assist (die mogelijke vermoeidheid van de bestuurder moet detecteren), de Collision Prevention Assist Plus en Pre-Safe (met automatisch remmen), de Distronic Plus (voor semi-automatisch filerijden) en een nog wat slimmere Active Lane Keeping Assist met gerichte remcorrecties. Niet alles komt standaard, natuurlijk.

Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken