Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / Smullen van de details op Gordon Murrays T.50

De T.50 van Gordon Murray zou sowieso iets bijzonders worden. Hij ontgoochelt niet; het kwijl welt op.

Overzicht :

Gordon Murray bouwt de T.50 naar eigen zeggen omdat hij zijn gading niet vindt in het hedendaagse landschap van supersportwagens. De 74-jarige ontwerper van de McLaren F1 in de jaren 90, en eerder de F1-bolides van Brabham, legt zijn reputatie in de schaal met deze kleine (hij is amper groter dan een Porsche Cayman) driezitter, vederlicht maar met centraal achterin een 663 pk sterke en atmosferische 4.0-V12 van Cosworth die tot net boven de 12.000 opm gaat.

Hij ontgoochelt niet. We kenden die specificaties al wel, maar het is echt wel smullen nu we zien wat het uiteindelijk geworden is. Aan elk onderdeel is geschaafd om aan een finaal gewicht van 986 kilo te komen, en dat zie je eraan. Van de flinterdunne sportstoelen tot de ultraslanke pook van de manuele zesbak (Xtrac) die in een open rooster roert, de uitwerking ziet er prachtig uit. De bouw is vanzelfsprekend volledig uit koolstofvezel.

De motor zelf weegt 178 kilo, de versnellingsbak 80,5 kilo. Dat is - voor dit soort gerief - bijzonder weinig.

Ter info: de auto op de foto's is nog geen werkend exemplaar, maar slechts een model. Daarom zijn er ook nog geen prestatiecijfers; al is dat sowieso niet iets waar Murray om geeft. Het gevoel en de beleving staan voor hem centraal.

Grondeffect

De T.50 van Gordon Murray Automotive wil een tegenpool zijn van de overbekrachtigde en geëlektrificeerde hypersportwagens van vandaag door terug te grijpen naar de analoge waarden uit het verleden.

En is tegelijk een soort 'best of' van Murrays carrière, het concept van een driezitter met een centrale atmosferische V12 is exact dat van de McLaren F1, terwijl de ventilator in de staart dateert van de Brabham BT46B die heel even meereed in de Formule 1 in 1978, voordat hij verbannen werd. Die zorgt voor een grondeffect, wat extra neerwaartse druk genereert en het gebruik van excessieve vleugels onnodig maakt, terwijl hij achter de auto ook een luchtstroom creëert die de weerstand vermindert.

Er worden 100 exemplaren gebouwd en verkocht aan zo'n 2,6 miljoen euro per stuk. De productie start nochtans pas over een jaar, en eind 2022 komen daar nog eens 25 circuitexemplaren bij.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken