Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Nieuwe modellen / Hoe BMW's Laserlight de duisternis wat minder donker gaat maken

Het is geen groot geheim dat ook BMW aan het experimenteren is met laserlichten. AutoWereld had er een 'verhelderende' babbel over met ontwikkelaar Thomas Hausmann, we konden zelfs al een eerste keer met de nieuwe technologie kennismaken.

Overzicht :

BMW-LaserLight-Interview_02

Tijdens onze deelname aan BMW's (tweedaagse) Efficient Dynamics Innovation Days in het Zuid-Franse Miramas, waar we ook al de hybride BMW X5 mochten testen, kregen we 's avonds nog de vraag of we geen ritje wilden maken in de 7 Reeks van Thomas Hausmann. Of daar ook enig nieuws mee viel te rapen? Onze twijfels verdwenen meteen toen de man ons duidelijk maakte dat zijn siebener een experimenteel voertuig met laserlichten is.

Het ritje was kort, maar het verschil tussen led-en laserlichten werd meteen duidelijk. Vanaf zo'n 60 km/u springen die laatste bij als hulpmiddel op donkere wegen. Plotsklaps worden borden die zich 'makkelijk' nog 500 meter verder bevinden, toch al verlicht. En doemen ook bochten op uit het duister die we voordien nog niet konden zien. Geweldige technologie, die dus zeker enorm kan bijdragen aan de veiligheid bij het rijden in het donker. Na de test hadden we dan ook een resem aan vragen klaar voor Thomas.

BMW-LaserLight-Interview_01

De vraag die misschien op veel lippen brandt: kan je met die lasers ook schieten?


(lacht) Ik weet niet of je teleurstelling groot zal zijn, maar dat is dus niet mogelijk. Behalve dat het systeem automatisch naast andere auto's schijnt in plaats van erop, is er nooit een directe laserstraal die de koplampen verlaat.

Hoe werkt het systeem dan wel?


In de koplamp hebben we drie blauwen lasers verwerkt die op een 0,4 millimeter dun fosforblokje schijnen. Daardoor ontstaat wit licht dat wordt gebundeld tot een sterke straal. De Laserlight-technologie wordt gebruikt als een extra assistent voor de led-grootlichten. Vanaf een bepaalde snelheid, momenteel is dat 60 km/u, en dus vanaf een bepaalde duisternis springen ze aan.

Wat als bij een ongeluk de module breekt en er alsnog een laserstraal wordt afgeschoten?

Wederom moet ik je teleurstellen. De technologie is zo ontwikkeld dat als er iets mis gaat met een van de drie lasers, het systeem automatisch stopt. Heb je een ongeluk met de wagen, dan zal het een soort selfdestruct-sequentie ondergaan om zeker te zijn dat er niets kan mislopen.

BMW-LaserLight-Interview_03

Het licht leek nog enorm wit, kunnen we ooit daglicht nabootsen?


We zitten momenteel al aan een limiet. In Europa mag een licht tot 344 lux gaan. Wij hebben ons systeem ingesteld op 340 lux. Perfect daglicht simuleren zal daardoor niet mogelijk zijn. Al heb je dat ook niet echt nodig. Vergelijk dit systeem met de lichten in een voetbalstadium. Het is geen daglicht, maar toch zie je alles.

Wat is de benchmark voor de technologie?


Natuurlijk zijn ook andere merken bezig met de technologie (ook Audi is terzake heel actief, n.v.d.r.), maar we werken wel niet allemaal op dezelfde manier of aan dezelfde dingen. Denk je aan 's nachts rijden met hoge snelheden, dan kom je automatisch bij de rallysport uit. Zo hebben we rallylichten op het dak van een 5 Reeks geplaatst om te zien hoe ver die konden schijnen. De échte benchmark was echter een Leopard 1-tank. Die mastodonten zijn uitgerust met een gigantisch licht dat tot 1 kilometer ver kan schijnen. Indrukwekkend, maar natuurlijk veel te groot om in een wagen in te bouwen.

Dus geen tanklicht op een BMW. Hoe ver kan de Laserlight-technologie van jullie auto's straks wel schijnen?

De range zit rond de 600 meter (Audi heeft het over zo'n 500 meter, n.v.d.r.). En dat is nog eens zo'n 30% verder dan onze huidige led-grootlichten.

En wat gaat het kosten?


Een prijs hebben we momenteel nog niet, al zal die niet al te lang meer op zich laten wachten. Je moet wel weten dat onderhoud niet nodig is voor die lichten. Ze gaan zo'n 10.000 uur mee en verbruiken minder dan 10 Watt.

BMW-LaserLight-Interview_04

Wanneer kunnen we ze verwachten?


De technologie zal heel binnenkort al zijn debuut maken op de i8. Je zal ze uiteraard kunnen herkennen aan het Laserlight-opschrift en aan een fijn blauw lijntje dat in je koplampen zit verwerkt, zodat ook  je buren weten dat je met lasers onderweg bent.

Wat na de laserlichten?

We experimenteren ook al volop met oled-lichten. Daarmee zouden we ongeziene dingen kunnen doen. Stel je voor dat je thuiskomt en je lichten schijnen 'Welkom Mr Wouters' op je voorgevel. Geweldig toch? De overheden doen hier spijtig genoeg iets moeilijker over. Ze zien liever geen letters en cijfers verschijnen in de lichten van auto's. Jammer, want we hadden graag een X in de achterlichten van onze  X5 gezet.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken