Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Nieuwe modellen / Officieel: elektrische Ioniq 5 is de VW ID.4 van Hyundai - update

Verwachte lancering : 01.06.2021

Hyundai presenteert de langverwachte Ioniq 5, de eerste telg van wat een 100% elektrische familie moet worden. De nostalgisch gelijnde cross-over wordt een concurrent voor de Volkswagen ID.4.

Overzicht :

>>> Update 12/03/2021: onderaan hebben we de Belgische prijzen van de Ioniq 5 toegevoegd.

Met de Ioniq 5 lanceert Hyundai een nieuwe subbrand, enkel en alleen bestemd voor 100% elektrische modellen. Een beetje zoals Geely dat deed met Volvo en Polestar, inderdaad - al blijft het Hyundai-logo het koetswerk van de Ioniq 5 wel sieren. Nu spiegelt de Zuid-Koreaanse constructeur zich liever aan de ID-familie van Volkswagen. De Ioniq 5 profileert zich immers als directe concurrent voor de ID.3 en de wat grotere ID.4. Maar welke troefkaarten denkt Hyundai op tafel te kunnen leggen?

Nostalgisch design

De 4,6 meter lange Ioniq 5 is de productieversie van de Hyundai 45 Concept uit 2019, een elektrisch aangedreven ode aan de Pony Coupé Concept uit 1974. Het lijnenspel combineert nostalgische designtoetsen met hoekige vormen, een specifieke vormtaal die ook de toekomstige Ioniq-modellen zou typeren. De Ioniq 5 is geen klassieke hatchback, maar een iets hoger op zijn poten gezette cross-over. Zoals dat ook het geval is bij pakweg de eveneens elektrisch aangedreven Citroën ë-C4.

2021 Ioniq 5 by Hyundai

Specifiek platform

Hyundai zet de Ioniq 5 op een gloednieuw en specifiek voor elektrische voertuigen ontworpen architectuur, dat E-GMP (van Electric-Global Modular Platform) gedoopt werd. Je kan die nieuwe basis het best vergelijken met het modulaire MEB-platform waarop Volkswagen zijn ID-modellen zet. De sandwichvloer is volledig vlak en de wielbasis bedraagt 3 meter, wat moet resultereren in een heleboel binnenruimte.

Lounge-interieur

De elektrische Ioniq 5 verrast met een Universal Island gedoopte, over een afstand van 14 centimeter verplaatsbare centrale console. Het dashboard bestaat uit twee schermen van elk 12 duim, het eerste (van het aanraaktype) voor het infotainment en het tweede voor de instrumenten. Verder noteren we een head-updisplay met virtuele-realiteittoepassingen en nieuwe SmartSense-snufjes die de Ioniq 5 semi-autonomoom doen rijden. De elektrisch verstelbare, met duurzame materialen beklede voorstoelen zijn zo’n 30% dunner dan deze uit de gemiddelde auto, wat voor extra beenruimte voor de achterpassagiers zorgt. In de koffer van de Ioniq 5 is er plaats voor 531 tot 1.591 liter bagage.

2021 Ioniq 5 by Hyundai

Laden op 800 volt

Je hebt de keuze tussen twee batterijpakketten, met een capaciteit van of 58 of 72,6 kWh. Die accu's kunnen een laadinfrastructuur van zowel 400 als 800 volt aan, zonder dat er nog extra componenten of adapters nodig zijn. Hyundai heeft een patent op het systeem, aan een laadstation van 350 kW kan een tot 10% gereduceerde batterijcapaciteit in slechts 18 minuten weer aan 80% zitten. Vijf minuten volstaan om de Ioniq 5 een bereik van 100 kilometer te geven.

Twee- of vierwielaandrijving

Het topmodel van de Ioniq 5 komt met twee elektromotoren en beschikt dus over vierwielaandrijving. Die achteraan is 211 pk en 350 Nm sterk, die vooraan levert 95 pk en 255 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt niet meer dan 5,2 seconden, terwijl het accupakket van 72,6 kWh een WLTP-rijbereik van 480 kilometer belooft. Het instapmodel houdt het bij een 170 pk en 350 Nm sterke elektromotor en heeft 8,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te snellen. Leuk om weten: de Ioniq 5 mag tot 1,6 ton slepen.

2021 Ioniq 5 by Hyundai

Belgische prijzen

De Belgische commercialisering van de elektrische Ioniq 5 staat nog voor de zomer van 2021 gepland. En jawel, inmiddels weten we ook welk prijskaartje er aan deze Hyundai hangt. De vanafprijs bedraagt 45.999 euro voor de versie met 58 kWh in het uitrustingsniveau Core. De Ioniq 5 met grotere batterij van 72,6 kWh kost minstens 49.249 euro, wil je ook vierwielaandrijving dan leg je minstens 60.999 euro neer. 

Hyundai Ioniq 5 - prijs

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken