Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / Officieel: Hyundai Tucson is radicaal anders

De meeste populaire modellen spelen het veilig bij een generatiewissel, maar dat kunnen we niet zeggen van de nieuwe Tucson. Hyundai gaat duidelijk voor een opvallend en progressief design om zich te onderscheiden.

Overzicht :

Flitsen we even terug naar 2004, de lancering van de eerste generatie Tucson, dan is het opmerkelijk wat voor stappen Hyundai heeft gezet qua design. Maar we moeten zelfs niet zo ver teruggaan om enig contrast op te merken, zelfs vergeleken met de huidige Tucson heeft deze vierde generatie een designrevolutie meegemaakt. Een revolutie die zich al liet voorspellen, want de Vision T-conceptcar van 2019 toonde in feite al wat we mochten verwachten met de nieuwe Tucson. De verrassing zit hem dan ook in hoe weinig er is veranderd tegenover de conceptversie.

Sensuous Sportiness

De designtaal van Hyundai heet tegenwoordig 'Sensuous Sportiness', wat de balans zou moeten slaan tussen goede proporties, architectuur, stijl en technologie. Wat dat precies betekent, weten we niet, maar in het geval van de Tucson betekent het dat hij een opvallend silhouet krijgt met een lange motorkap en korte overhangen. Een nieuwe geometrische tekenmethode zorgt voor de opvallende lijnen en vormen in het koetswerk. Veel succes aan de carrossiers die die panelen moeten uitblutsen.

Het leukste detail is wel de dagrijverlichting die perfect zit ingewerkt in de grille en dus onzichtbaar is met de lichten uit, terwijl de achterlichten verbonden zijn door een lichtbalk over de hele breedte van de auto, zoals de mode is tegenwoordig. Iets hoger valt er nog een detail op, of eigenlijk net niet: de achterruitenwisser. Die lijkt niet aanwezig, maar zit eigenlijk verstopt onder de dakspoiler om het design van de Tucson niet te onderbreken.

Uitgezet

De vierde Tucson is een stukje gegroeid, hij meet nu 4.500 mm (+20 mm) lang, 1.865 mm (+15 mm) breed en 1.650 mm (+5 mm) hoog, met een wielbasis van 2.680 mm (+10 mm). Gelukkig leveren die toegenomen afmetingen ook wat extra binnenruimte op, met een mooie 26 mm extra beenruimte voor de passagiers achterin en een koffer die ook een stukje groeit tot 620 liter, of zelfs 1.799 liter met de achterbank plat (afhankelijk van de aandrijflijn).

MHEV, HEV, PHEV

En over de aandrijflijnen gesproken: net zoals concurrent Ford Kuga kan je de nieuwe Hyundai Tucson met drie soorten hybride aandrijflijnen krijgen, naast de gewone benzines en diesels. De details en de lancering van de stekkerversie zijn voor later, maar de zelfladende hybride vertrouwt alvast op een combinatie van de 1.6 T-GDi-benzinemotor en een elektromotor van 44,2 kW (60 pk) voor een totaal vermogen van 230 pk. De batterij van 1,49 kWh zit onder de achterbank verwerkt. De aandrijving verloopt via een zestrapsautomaat en je kan de Tucson Hybrid desgewenst ook met vierwielaandrijving krijgen.

De mild hybride Tucson met een starter-generator op 48 V is te krijgen in drie varianten: de 1.6 T-GDi-benzine met 150 of 180 pk en de 1.6 CRDi-diesel met 136 pk. Verder kan je dezelfde motoren ook krijgen zonder elektrisch hulpje met vermogens van respectievelijk 150 en 115 pk. Qua transmissies heb je de keuze tussen een 'intelligente' manuele zesbak met clutch-by-wire en een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.

Interspace

Ook het interieur krijgt een grondige renovatie, met vloeiende zilveren lijnen die de hele cabine verbinden, van de achterdeuren tot aan de middenconsole. Die is prominenter naar voor gebracht en bestaat nu volledig uit aanraakpanelen, met een display van 10,25 inch en capacitieve knoppen voor de klimaatcontrole. Geen fysieke knoppen, dus, maar Hyundai belooft een minstens even gemakkelijke bediening. We zijn al blij dat het niet allemaal in het centrale display zit verwerkt.

Links van de middenconsole kijk je op een 8 tot 10,25 inch groot tellerdisplay, dat expres wat lager zit gemonteerd en geen overkapping heeft om een beter zicht naar voor te bieden. De modellen met een automaat hebben nu geen versnellingspook meer, maar knoppen om de juiste stand te kiezen. Nog wat leuke zaken zijn de interieurbekleding, die bij elk uitrustingsniveau met elk kleur kan samengesteld worden en de airco die nu in drie zones en deels met indirecte ventilatieroosters werkt om het interieur te koelen of te verwarmen zonder dat de lucht rechtstreeks op de inzittenden hoeft te blazen. Tenslotte zit de Tucson natuurlijk propvol met de nieuwste veiligheidssystemen, zowel passief als actief, met bijvoorbeeld een centrale airbag in de bestuurderszetel om inzittenden niet tegen elkaar te laten botsen in het geval van een zijdelingse aanrijding. Prijzen volgen later, maar verwacht iets hogere tarieven vergeleken met de huidige generatie. 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken