Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / Wat je moet weten over de Jaguar E-Pace

Geschreven door op

Overzicht :

Dieselen tot 240 pk, 4G-verbinding in het interieur, adaptieve demping en 4x4 à la Ford Focus RS, de compacte Jaguar E-Pace trekt tot de tanden bewapend ten strijde tegen zijn premiumgenoten. En hou je vast voor een verrassing: het basismodel heeft vóórwielaandrijving! Hier zijn de 5 hoogtepunten over Jaguar nieuwste welp:

1. Eerder BMW X1 dan Porsche Macan

Zijn looks, met o.a. optionele matrixlichten, knipogen naar de kleinste SUV uit Zuffenhausen, zijn afmetingen vertellen een ander verhaal. Met een totale lengte van 4.395 mm past de E-Pace veel beter in het profiel van een BMW X1, een Mercedes GLA of een Audi Q2 dan een Porsche Macan. Met dat postuur komt hij ook recht in het vaarwater van zijn familieverwant, de Range Rover Evoque, terecht.

Als bonus telt het dat de E-Pace 577 liter koffer aanbiedt met de achterbank in positie, wat tegenover de voorheen vermelde tegenspelers vaak tot 150 liter beter is. Te wijten aan de compacte achterophanging (Integral link) die overstapt vanuit grote broer F-Pace.

De koffer kan je desnoods met een voetzwaai openen en avontuurlijker ingestelde vaders kunnen met een als autosleutel functionerende polsband (Activity Key) gaan duiken of paardrijden of andere facebookgevoelige hobby’s bedrijven. De traditionele sleutels worden passief en kunnen in de auto achterblijven. Geintje van de Britten: in de voorruit wandelt een Jaguar met haar welpje.

2. 4G-verbinding

Elk nieuw model wil nog geconnecteerder zijn dan het vorige. Verbazen doet het dus niet dat de E-Pace 4G-snelheid aanbiedt via zijn wifihotspot. Daarnaast zitten er vier 12-voltcontacten en vijf usb-slots in het interieur. Weinig inzittenden van de E-Pace zullen naar het landschap zitten turen.

Zelfs de bestuurder ziet in zijn ruit een gesofisticeerd head-updisplay met meer helderheid dan voorheen en in volle kleuren. Een optie, weliswaar, maar een die we sowieso genegen zijn.

Standaard krijgt de E-Pace wel het 10 duim grote Touch Pro-infotainment, met aanraakscherm, een slimme gps die het aankomstuur naar je afspraak zendt en synchroniserende apps zoals Spotify voor muziek.

3. Dieselen tot 240 pk

Het voorrecht is het zusje Evoque niet gegund, de E-Pace mag zich wel beroepen op het snelste gezicht van de 2 liter diesel, goed voor 240 paarden en 500 newtonmeter koppel. Spurten van 0-100 km/u duurt dan 7,4 seconden. Aan het andere eind van het spectrum staat dezelfde diesel met 150 pk. Daarmee is de E-Pace de eerste Jaguar die het van bij Land Rover bekende basisblok krijgt.

De motoren komen uitsluitend uit de Ingenium-familie. Het zijn dus stuk voor stuk 2 liters. Vervolledigen het assortiment: een 180 pk sterke zelfontbrander en twee pittige benzineblokken, eentje met 249 pk en een topper met 300 stuks. Die laatste heeft slechts 6 seconden nodig om de 100 km/u weg te tikken. De motoren met meer dan 200 pk krijgen standaard een negentrapsautomaat met een gretiger sportstand, bij de minder krachtige diesels is er ook keuze voor een manuele zesbak. Zonder 4x4 kan de instapdiesel zo met een CO2-uitstoot van 124 gram per kilometer uitpakken.

4. Met vóórwielaandrijving!

De E-Pace komt met drie soorten aandrijvingen en daartussen zit zowaar voorwielaandrijving op de basisversie. Een Jaguar die bedankt voor RWD, dat is alweer geleden van de X-Type.

Merkgetrouwen kunnen zich troosten met een van de twee soorten vierwielaandrijvingen: een standaardsysteem met meerplatenkoppeling en een Active Driveline. Die laatste blijft wel exclusief voorbehouden aan de topversies van de diesel en benzine. Het gaat om de opstelling van GKN (twee meerplatenkoppelingen op de achteras) bekend van de Evoque en het systeem dat de Focus RS tot een gewillige drifter transformeert.

Het Active Driveline kan met louter achterwielaangedreven reflexen werken - of omgekeerd voor het verbruik - en het koppel, tot het volle pond, zijdelings herverdelen (torque vectoring). Uit testritten met het systeem weten we dat het een sublieme bochtenagiliteit opwekt. De andere E-Paces krijgen torque vectoring via de remmen.

    

5. Velgen tot 21 duim

Zonder adaptieve dempers (Adaptive Dynamics) word je tegenwoordig niet langer serieus genomen in de premiumclub. En ze bieden nog een ander voordeel: ze laten Jaguar toe om heuse 21-duimsvelgen (een primeur in deze categorie) onder de E-Pace te monteren zonder dat de rit zou wegdokkeren naar onbehagen.

Het optionele Adaptive Dynamics heeft vier standen: ‘Normal’, ‘Dynamic’, ‘ECO’ en ‘Rain, Ice and Snow’. Standaard zit er een lightversie op de E-Pace (Configurable Dynamics) die niet de demping, maar wel de besturing, de transmissie en het gaspedaal verandert.

Het chassis, tenslotte, vertrekt van de bouwstenen aangereikt door de Range Rover Evoque (en dus ook Discovery Sport). Zoals gezegd krijgt het wel zijn eigen achterophanging.

Ongeduldig? De eerste exemplaren zullen over een halfjaar worden geleverd. Voor Europa communiceert Jaguar een startprijs van een kleine 35.000 euro. 

In dit artikel : Jaguar

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken