Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Nieuwe modellen / John Hennessey: ‘F5 is snelste, exclusiefste én mooiste hypercar’

'Laat Koenigsegg en Bugatti maar vechten om het been, Hennessey is de derde hond.' AutoWereld sprak met John Hennessy, de Texaanse tuner die volop aan de F5 timmert, zijn eerste geheel eigen hypercar. Het doel? Een nieuw snelheidsrecord.

Overzicht :

'We make fast cars go faster.' Iedere Amerikaanse petrolhead is vertrouwd met de baseline, maar in Europa blijft Hennessey een nobele onbekende. Spraakmakend materiaal heeft het familiebedrijfje nochtans genoeg. The Exorcist is een tot 1.000 pk opgedreven Camaro ZL1 en de Velociraptor is dan weer een bezeten Ford F-150 Raptor die je ook als 6x6 kan hebben.

Maar Hennessey oogstte vooral roem met zijn Venom GT, een verbouwde Lotus Elise die in een recordtijd van 13,63 tellen de 300 km/u wegknalde. Met een top van 447 km/u was het scheurijzer een splinter in het oog van Bugatti. Én Koenigsegg.

Die splinter is nu een balk geworden. Eind vorig jaar onthulde Hennessey namelijk de Venom F5. Geen Lotuskarkas meer, maar een volledig eigen ontwerp. Het lastenboek stipuleert 0-60 mph (97 km/u) in 2 seconden (!) rond en de topsnelheid zou 300 mph (483 km/u) moeten bedragen. Dat maakt er zowat de snelste auto ter wereld van. Dat mocht John ons eens zelf uitleggen.

Wat is het grote verschil tussen de Venom F5 en de vorige Venom GT?

Het grootste verschil is dat de F5 een volledig nieuwe auto is, met een heel eigen ontwerp. Hij heeft zijn eigen carbon monocoque en een volledig zelf ontwikkelde 8-liter twinturbo V8 met 1.600 pk. De motor is nog niet helemaal klaar. We gaan hem later dit jaar op Pebble Beach onthullen.

De Venom GT had een ander uitgangspunt. Die leende zijn cockpit en chassis van de Lotus Elise. Ik denk dat de F5 een heel speciale auto is, hij is echt ontworpen voor ultieme snelheid.

Zijn jullie weer van plan om het snelheidsrecord te breken?

Ja. Onze vorige auto reed 270 mph (435 km/u), dat was bijna vier jaar geleden. Koenigsegg heeft ons record (dat niet officieel was, nvdr.) vorig jaar gebroken met 278 mph (447 km/u). Met deze auto zijn we van plan om 300 mph (482 km/u) te halen. Maar we gaan even afwachten, en Koenigsegg en Bugatti het onder elkaar laten uitvechten wie de snelste is. Misschien komen we over een jaar terug om te zien hoe snel onze wagen is. Het is een beetje zoals het spreekwoord: twee honden vechten om een been, en het derde loopt ermee heen.

Heb je al met Christian Von Koenigsegg en Stephan Winkelmann van Bugatti gepraat?

Ja, ik heb Christian onlangs nog gezien. Ik kom goed overeen met hem, en ik heb ook veel respect voor zijn werk. Winkelmann heb ik ook al ontmoet, maar ik ken hem niet echt. Ik kwam wel goed overeen met Wolfgang Dürheimer, zijn voorganger. Christian heeft mij ook voorgesteld aan Mate Rimac, een vriendelijke man die geweldige dingen doet. We komen ook goed overeen met de mannen van McLaren. In feite zouden we graag de Amerikaanse versie van McLaren zijn. Ze maken nog niet zo lang auto’s, maar ze zijn heel geavanceerd qua technologie, en agressief qua design. De mensen die er werken zijn ook allemaal gepassioneerd, ze willen gewoon de beste auto’s bouwen. Wij zouden dat ook graag zo doen, maar dan op onze eigen Amerikaanse manier.

De perceptie in Europa is dat Amerikaanse sportwagens niet de beste zijn. Denk je dat er een drempel is om binnen te komen op onze markt?

Misschien is er een drempel, maar misschien is het zoals Amerikaanse jeans of cowboylaarzen: er is altijd iets speciaals aan een ding dat ergens anders vandaan komt. Een hypercarmerk dat niet uit Europa komt is denk ik iets zeer goeds. Als je naar deze wagen kijkt, en dan vergelijkt met de Europese wagens denk ik dat de F5 er beter uitziet. Bovendien heeft hij meer paardenkracht, dus we zullen zien of we die perceptie niet kunnen aanpassen.

Hoe belangrijk is dat pk-cijfer voor klanten?

Misschien verrassend, maar bij wie dit soort auto koopt blijven de looks het belangrijkst. De pk’s zijn secundair. Het merk is ook belangrijk, maar als iets er zo gek goed uitziet, willen ze het gewoon hebben. Ferrari maakt bijvoorbeeld ook prachtige auto’s, en ze zijn selectief bij hun klanten, maar wij gaan nog wat verder qua exclusiviteit. Er zullen slechts 24 F5’s komen, tegenover honderden LaFerrari’s.

Stel: ik wil een F5 kopen. Hoe gaat dat in zijn werk?

De wagen kost 1,6 miljoen dollar. Als je eentje wilt kopen, stellen we een contract op waarbij je 300.000 dollar betaalt als voorschot voor de reservatie. Dan spreken we eens af om de wagen samen te stellen en opties te kiezen. Als je hebt besloten hoe jouw auto eruit gaat zien, stellen we een definitieve prijs op, en dan plannen we ook de bouwtermijn. Als je vandaag eentje bestelt duurt het waarschijnlijk 12 tot 18 maanden voor we hem beginnen bouwen, en afhankelijk van welke opties je neemt kan het 6 maanden duren voor hij af is. De levertermijn is dus ongeveer 2 jaar.

Hoe loopt de verkoop?

We hebben al 12 van de 24 auto’s verkocht, volgend jaar zijn we van plan om er al 4 te leveren. In 2020 zijn dat er 6 tot 8, en in 2021 nog 10 tot 12. We bouwen dus 24 coupés, en niet meer dan dat. Misschien dat er ooit een convertible komt, maar dat is nog ver weg.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken