Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / Koenigsegg gaat voor alle records met de Jesko Absolut

Vorig jaar mochten we kennismaken met de Jesko voor op het circuit, dit jaar is er de Jesko Absolut. Die is én blijft de allersnelste Koenigsegg aller tijden.

Overzicht :

Koenigsegg had heel wat nieuws voor het salon van Genève. Het salon is geannuleerd, maar de eigenzinnige Zweden hebben hun valiezen niet ingepakt. Integendeel: het merk heeft gewoon een eigen evenement laten doorgaan in Genève met een livestream voor heel de wereld. En we zijn blij dat ze het gedaan hebben, want daardoor kunnen we dit beest bewonderen: de Jesko Absolut.

Recordjager

Dit is de auto waarmee Koenigsegg alle snelheidsrecords mee wil verpletteren. De Bugatti Chiron Sport 300+ heeft sinds september vorig jaar mogen genieten van de titel van snelste straatlegale productiewagen, maar dat zal niet lang meer duren. Bovendien is Koenigsegg wél van plan het kunstje in twee richtingen te doen, zoals met de Agera RS een tijdje geleden. Het doel? Ongetwijfeld 500 km/u, al zegt het merk dat niet in zoveel woorden. Wel laten ze vallen dat dit de snelste Koenigsegg ooit zal zijn. Verder gaan ze niet meer, alles of niets dus.

De V8

Om het doel van 500 km/u te halen zet Koenigsegg twee wapens in: een beresterke V8 en een gladder koetswerk. De 5.0 V8 met twee turbo’s is in dit geval ongeveer 1.600 pk en 1.500 Nm sterk op bio-ethanol (E85) en botst pas bij 8.500 toeren op zijn begrenzer. De vlakke krukas die dat toelaat weegt bovendien amper 12,5 kilo. Elke cilinder krijgt daarnaast zijn eigen druksensor zodat het motorbeheer efficiënter te werk kan gaan.

De aero

De gewone Jesko heeft een gigantische taartschep op het achtersteven zitten die tot 1.400 kilo aan downforce produceert, deze Absolut is gladder en haalt amper 150 kilo. Dat was nodig om een Cd-waarde van 0.278 te bekomen, een knappe waarde als je bedenkt hoeveel koeling er naar de V8 gaat. De twee vinnen langs de achterruit zorgen voor extra stabiliteit aan hoge snelheden, geen overbodige luxe. De kont is trouwens iets langer gemaakt, wat samen met de dichte achterwielen voor nog minder luchtweerstand zorgt. Wanneer en waar Koenigsegg voor het record gaat, is nog niet duidelijk, maar de Zweden beloven er wel voor te gaan met de Jesko Absolut. We zijn enorm benieuwd.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken