Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Nieuwe modellen / McLaren Elva is radicale roadster met Senna-genen

De McLaren Senna is er nu ook als Elva, een radicale roadster die een legendarische naam combineert met een 815 pk sterke V8-biturbo.

Overzicht :

De McLaren Ultimate Series verwelkomt een nieuwe telg. De Elva is een radicale roadster op basis van de Senna, aangedreven door een 815 pk sterke variant van de overbekende 4 liter-V8 met dubbele turbo. In België leg je minstens 1.723.487 euro neer voor een van de 399 geplande exemplaren. Al kan je die aankoopprijs flink in de hoogte jagen via een specifieke behandeling van McLaren Special Operations (MSO). Tweevoudig F1-wereldkampioen Fernando Alonso heeft er alvast eentje besteld.

De Elva is snel, van 0 naar 200 km/u zelfs sneller dan de Senna. Amper 6,7 seconden heeft deze McLaren daarvoor nodig. Omdat deze roadster nog minder weegt dan de slechts 1,2 ton wegende Senna en omdat hij minder downforce ontwikkeld dan de 800 kilogram neerwaartse druk die diens spoilers genereren. De Elva doet het immers zonder gigantische achtervleugel, maar maakt wel gebruik van actieve aerodynamica.

2020 McLaren Elva Roadster

Met of zonder helm?

De Elva introduceert AAMS-technologie, kort voor Active Air Management System. Het manipuleert de airflow over de cockpit via een speciale deflector, zodat je ook zonder helm rondrijden kan. Al raadt McLaren wel aan een helm op te zetten zodra de V8-biturbo zijn duivels ontbindt, want voor circuitgebruik desactiveer je het AMMS best, zodat de actieve aerodynamica een maximum aan downforce ontwikkelen kan

De McLaren Elva gebruikt een variatie op de MonoCage III, zoals de volledig uit koolstofvezel opgetrokken passagierscel van de Senna heet. De roadster staat op een actieve ophanging, vertrouwt op koolstofkeramische remmen en draagt een uitlaatlijn die titanium combineert met Iconel. De Elva zou beter moeten klinken dan de Senna. De geluidsinstallatie is dan ook optioneel.

Je kan de McLaren Elva ook met een voorruit krijgen, maar die verstoort het organische lijnenspel enigszins. De Actice Dynamics-functionaliteiten zijn voortaan geïntegreerd in het instrumentencluster, zodat de rijder zijn handen niet langer van het stuur moet halen om de settings te manipuleren. Er is nog een centraal, naar de bestuurder gekanteld aanraakscherm van 8 inch, gemonteerd op een uit koolstofvezel opgetrokken arm en bedoeld voor secundaire informatie van de gps-navigatie of de smartphone.

2020 McLaren Elva Roadster

Elva? Elva!

Doet de Elva-benaming intussen al een lichtje branden? Het was een door Frank G Nichols opgerichte sportwagenconstructeur die furore maakte in de jaren 50 en 60. De Elva-benaming komt van het Franse "elle va", verder was het merk door en door Brits. De link met McLaren verwijst naar de M1A, M1B en M1C, ontwikkeld door Bruce McLaren en in de markt gezet als klantenversies van de Groep 7-racers van het merk.

Om de Elva-benaming op de roadster-versie van de McLaren Senna te kleven, heeft het Britse sportwagenmerk de rechten op merk moeten verwerven.

2020 McLaren Elva Roadster

 

 

 

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken