Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Nieuwe modellen / Nieuwe Ford Focus op zoek naar extra klasse

Hoewel je de nieuwe Ford Focus moeilijk als de grote vernieuwer kan omschrijven, straalt de vierde generatie wel meer klasse uit.

Overzicht :

Ford is klaar met de alweer vierde generatie van de Focus. En die komt in vijf verschillende smaken, want naast de klassieke vijfdeurs en de handige Clipper-breakversie, komt de compacte middenklasser ook als dynamische ST-Line (de blauwe op de foto's), een luxueuze Vignale (de paarse op de foto's) en een avontuurlijke Active. Net zoals bij de jongste Ford Fiesta, dus.

In een later stadium volgen de hot-hatchvarianten, want de Focus komt wederom als ST en als RS. De klassieke vierdeurssedan blijft voorbehouden voor Turkije, de Verenigde Staten en China.

2018 Ford Focus Vignale interio

Geen hybride

Ford trapt het Focus-programma af met niets dan klassieke verbrandingsmotoren. De uitstekende 1.0-driecilinder-turbobenzine maakt zijn opwachting met 85, 100 en 125 pk. Daarnaast neemt een nieuwe 1.5-viercilinder met turbo plaats, beschikbaar met 150 en 175 pk. Beide EcoBoost-motoren krijgen cilinderuitschakeling. We zien ook de nieuwe 1.5-viercilinderdiesel, met ofwel 95 ofwel 120 pk. De 2.0 TDCi is goed voor 175 pk. Verschillende rijmodi komen voortaan als standaard: Normal, Sport en Eco. Ook altijd voorwielaandrijving, de achttrapsautomaat met draaitoetsbediening staat op de optielijst.

Dus:

  • 1.0 Ecoboost: 85, 100, 125 pk
  • 1.5 Ecoboost: 150, 175 pk
  • 1.5 TDCi: 95, 120 pk
  • 2.0 TDCi: 175 pk

Door een verbeterde aerodynamica, met onder meer een actieve sluiting van het radiatorrooster, een verbeterde luchtstroom over de wielen en een lagere luchtweerstand onder de auto daalt volgens Ford het verbruik met 11 procent. Van een hybride of een elektrische Focus is vooralsnog geen sprake.

2018 Ford Focus

Torsieas?!

Het rijgedrag is altijd al het sterke punt van de Ford Focus geweest. En dat talent zou de vierde generatie moeten erven, ook al grijpt Ford naar een goedkopere torsieas achteraan voor de minder dure varianten van de vijfdeurs (met de 1.0 EcoBoost en de 1.5 EcoBoost). De break (Clipper) krijgt standaard de meerarmige as, die een betere controle verzekert met een volgeladen koffer.

Rijdynamiek staat hoe dan ook nog altijd hoog op de agenda van de Focus, waarvan het nieuwe C2-onderstel 20 procent meer torsiestijfheid geniet. Als optie kan de vijfdeurs een actieve schokdemping krijgen, maar dan uitsluitend voor de modellen met multilinkophanging. Door een nieuwe, sneller reagerende rembekrachtiger wist Ford een meter af te knijpen van de remafstand vanaf 100 km/u. Het esp krijgt een torque-vectoringsperfunctie en de bijbehorende software die koppelreacties in het stuur compenseert. De ST-Line staat wat lager (10 mm) en krijgt een speciale onderstelset-up.

2018 Ford Focus ST-Line

Eenvoud siert

Omdat de wielen wat meer op de hoeken staan, de motorkap wat langer is en de cabine naar achteren geduwd werd, lijkt de nieuwe Ford Focus wat gegroeid te zijn. Toch wijzigen de buitenafmetingen nauwelijks. De langere wielbasis zorgt wel voor extra binnenruimte, vooral achterin. Nieuw zijn de uitklapbare beschermstrips aan de deuren. Al bij al herken je de vierde generatie meteen als een Focus, daar hij de proporties van zijn voorganger combineert met de desingelementen van de nieuwe Fiesta.

Ford heeft ook aan de ergonomie gewerkt, wat resulteert in de helft minder bedieningsknoppen. Het Sync 3-multimediasysteem neemt heel wat functies over. De nieuwe Focus krijgt ook een groot aantal rijhulpsystemen, waaronder een adaptieve cruisecontrol met stop&go voor fileverkeer, actieve koplampen, een head-updisplay, een automatische stuurcorrectie om botsingen te vermijden en bijna-180-gradencamerzicht achteraan met detectie van dwarsverkeer. Veiligheidsgordels met ingebouwde airbag, waardoor de krachten beter verdeeld worden over het lichaam. Zoals geïntroduceerd op de Mondeo.

2018 Ford Focus Vignale

 

 

 

 

In dit artikel : Ford, Ford Focus

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken