De nieuwe Ford Ranger is officieel voorgesteld. De nieuwe generatie van de pick-up krijgt een koetswerk dat designelementen van zowel de kleinere Maverick als de grotere F-150 overneemt. Dan hebben we het in de eerste plaats over de C-vormige koplampen.
De voorwielen van de nieuwe Ford Ranger staan 5 centimeter verder naar voren. En dat zorgt enerzijds voor een grotere wielbasis en dus voor meer bewegingsruimte op de achterbank. Maar die aanpassing scherpt ook de off-roadvaardigheden van de pick-up aan, met een steilere aanloophoek van de voorzijde.
Meer ruimte, meer tech
Ook achterin de nieuwe Ford Ranger is er meer ruimte. De spoorbreedte achteraan neemt met 5 centimeter toe, waardoor de laadbak groter wordt en dus aan laadvolume wint. Ford heeft ook aan de indeling van die laadbak gewerkt, onder meer door het plaatsen van verwijderbare tussenschotten die je bagage onderweg op hun plaats moeten houden.
Net zoals bij de Maverick en de F-150 zegent Ford de nieuwe Ranger met een heleboel handige, zelfs slimme features. Zo dubbelt de laadklep als mobiele werkbank en beschikt ook het laadcompertiment de nodige aansluitingen.
Hoewel de nieuwe Ford Ranger in de eerste plaats een noest werkpaard blijft, komt de pick-up met een volledig nieuw interieur dat de moderne toetsen niet schuwt. En dan kan je moeilijk voorbij de centrale multimediadisplay kijken, natuurlijk. In de topversie is het scherm liefst 15,5 inch groot, bij de lagere uitrustingsniveaus houdt de Ford Ranger het bij 10,1 of 12 duim. Het infotainment draait op de jongste SYNC4-generatie. Let ook op de verbeterde afwerking, de mooiere materialen en de nieuwe versnellingshendel.
Benzine en diesel
De nieuwe Ford Ranger wordt voorgesteld met een dieselende 3 liter-V6 die de 2,5 liter-vijfpitter van de vorige generatie vervangt. Die wordt een stuk krachtiger, maar de concrete specificaties vermeldt de Amerikaanse constructeur nog niet. Er is ook sprake van een kleinere 2 liter-dieselkrachtbron met enkele of dubbele turbo, ook de 2,3 liter-Ecoboost op benzine komt in het voorondeer van de pick-up terecht. Er is ook sprake van geëlektrificeerde opties voor de nabije toekomst, maar details ontbreken. Welke motoren naar welke markten komen, blijft eveneens onduidelijk.
De door de Australische tak van het Blauwe Ovaal ontwikkelde Ford Ranger komt met twee verschillende 4x4-systemen. Naast de klassieke module met manueel inschakelbare vierwielaandrijving kan je ook een permanent 4WD-systeem bestellen dat de koppelverdeling over beide assen elektronisch stuurt. Naast de versies Sport, XLT en Wildtrak komt er ook een ruige Ranger Raptor.
Dat de Ford Ranger ook naar Europa komt, is wel duidelijk. En ook dat deze pick-up een VW-versie krijgt, want de volgende generatie van de Volkswagen Amarok bouwt op dezelfde fundamenten. Die samenwerking leverde ons onlangs reeds de nieuwe Ford Tourneo op, eigenlijk een wat aangepaste VW Caddy.