Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Nieuwe modellen / Nieuwe GT2 RS is krachtigste Porsche 911 ooit - Update

Het is dé ultieme 911 van het huidige Porsche-gamma, de nieuwe GT2 RS levert maar liefst 700 pk. En nu is alle info officieel.

Overzicht :

Porsche heeft zijn nieuwe prijsbeest voorgesteld op het fameuze Goodwood Festival of Speed. Niet om daar meteen wat potentiële klanten te strikken, want alle voorziene 1.000 exemplaren zijn blijkbaar al besteld.

De gelukkigen krijgen een auto met een tot 700 pk en 750 Nm opgevoerde 3,8 liter-zescilinder. Met twee grote turbo’s, die tegen oververhitting worden “beschermd” door een koeling die water vernevelt over de intercooler. De uitlaatlijn is van extreem licht titanium, die weegt 7 kilo minder dan deze van de 911 Turbo. Ook de klank is uniek.

Meesturende achterwielen

Alle kracht moet via (enkel) de achterwielen naar het asfalt. Die zijn van het meesturende type, de bestuurders kunnen ook nog rekenen op het Porsche Torque Vectoring en een volledig elektronisch gestuurd sperdifferentieel.

Geen manuele bak, de boxermotor komt met een gerobotiseerde PDK-transmissie met zeven versnellingen. Aangepast aan het hogere vermogen en koppel van de GT2 RS, natuurlijk.

Peperduur

Nog wat cijfertjes. De auto is liefst 120 pk sterker dan de 911 Turbo S, hij levert ook 80 pk meer dan de vorige editie van de GT2 RS. De spurt naar 100 km/u kan in 2,8 seconden, de topsnelheid bedraagt 340 km/u. En ook nog eentje dat pijn doet, namelijk de Belgische prijs: 291.706,80 euro.

Daar krijg je dan ook een heel sportief aangekleed interieur voor, met echte kuipstoelen en heel wat infotainmentsnufjes. Zoals de Porsche Track Precision die toelaat alle op het circuit opgeslagen gegevens nadien te bekijken en te analyseren op je telefoon.

Met een uurwerkje erbij

Maar zoals gezegd, de geplande productie is al verkocht. Alleen de toekomstige GT2 RS-klanten “mogen” er de speciaal voor de auto ontwikkelde Porsche Design 911 GT2 RS Chronograph bijnemen, een horloge dat dus even exclusief wordt als de auto. En trouwens ook nog eens een kleine 10.000 euro extra kost...

Maar nog even over de Porsche zelf, hij heeft ook een race-ophanging, efficiënte banden met maat 265/35 ZR20 voor- en 325/30 ZR21 achteraan en koolstofkeramische remmen. Het dak is van magnesium en (onder meer) de motorkap van koolstofvezel, alweer met de bedoeling wat kilo’s uit te sparen.

De weegschaal geeft overigens 1.470 kilo aan, met het optionele Weissach-pakket gaat daar nog eens 30 kilo af. Ondanks de extra spoilers, splitters en nog wel wat meer aerodynamische addenda.

 

 

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken