Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / 10 weetjes over de Renault Mégane R.S. Trophy-R

We schudden ons notaboekje leeg over de Renault Mégane R.S. Trophy-R.

Overzicht :

Onlangs testten we de nieuwe Trophy-R-variant van de Renault Mégane R.S., een soort van radicale circuitbeul, gelimiteerd in oplage en de duurste auto die Renault momenteel verkoopt (op de Alpine A110 na).

Voor en na de testritten op het circuit van Zolder, in het gezelschap van de projectverantwoordelijken voor deze radicale Fransoos, konden we nog enkele weetjes noteren in ons boekje. Zoals...

1. Op 5 april perste Renaults testrijder Laurent Hurgon er op de Nordschleife een chrono van 7.40 uit, een nieuw record voor voorwielaangedreven straatauto's. Het had niet veel gescheeld of er was helemaal geen chrono geweest.

De Fransen hadden immers budget beschikbaar voor één tijdslot van 3 uur, die namiddag. Dat kost 30.000 euro, en als het - we zeggen maar wat - sneeuwt, dan heb je pech gehad en ben je je geld kwijt. Het sneeuwde effectief die ochtend, maar tegen de middag was de baan droog en kon Hurgon aan de bak. Niet in ideale omstandigheden, volgens hem moet het nog minstens 1 seconde beter kunnen.

2. Het is interessant om die tijd te vergelijken met de WTCR-bolides die eind juni raceten op de Nordschleife. Zij deden ongeveer 7.20 minuten over een rondje op de oude Nürburgring, al sloegen zij wel enkele honderden meters over omdat ze er ook het GP-circuit bij nemen. Een schamele 4% verschil.

3. De Trophy-R heeft Öhlins-schokdempers met instelbare hoogte (1,6 centimeter) en dempingskarakteristieken. Je moet al behoorlijk wat van mechaniek begrijpen om te weten wat je daarmee moet aanvangen, daarom werkt Hurgon aan een documentje met tips en standaardregelingen voor snelle en trage circuits, plus de Nordschleife.

Het gereedschap om de dempers af te stellen moet je apart kopen als accessoire, omdat het niet bij de homologatie van de auto hoort.

4. De R.26R uit 2009 had voor een deel ruiten uit polycarbonaat, maar de vorige en deze Trophy-R niet. Wel is om gewicht te besparen het glas aan de zijkant dunner, en achteraan kunnen ze ook niet omlaag.

De achterruit is dan weer dezelfde als die van elke andere Mégane. Kon niet anders, want ze worden gebouwd op dezelfde massaproductielijn in Spanje (Palencia) en de robot kan niet zomaar geherprogrammeerd worden voor een paar honderd dunnere exemplaren.

5. De budgetten zijn niet oneindig bij Renault Sport, niet zoals in de tijd van de Clio V6 bijvoorbeeld. Vandaar geen aanpassingen aan de motor, want met de huidige strenge emissienormen zou dat duur ontwikkelingswerk gevergd hebben.

De auto is uiteraard wel apart gehomologeerd - ook een dure grap - want onder andere door de carbon motorkap met Naca-sleuf is de voetgangerveiligheid anders.

6. Geen meesturende achteras voor de Trophy-R, zoals op de gewone Trophy of R.S. De torsieas is echter niet zomaar dezelfde als onder de huis-, tuin- en keukenvariant, wel een apart samengesteld exemplaar uit verschillende onderdelen van het huis. Een werkstuk uit Le Mans, want daar staat Renaults assenfabriek.

7. De Fransen hebben overwogen het stalen dak te vervangen door een carbon exemplaar, maar dat bleek algauw geen optie, alweer door de Spaanse massaproductie.

In Dieppe, waar Renault Sport lang zijn eigen auto's bouwde, had het wel gekund. Maar daar wordt tegenwoordig de Alpine gemaakt, en om daar nu nog eens 500 Méganes tussen te duwen, was nog een stuk lastiger geweest.

8. Geen achterruitenwisser, zelfs geen gordelverklikkers in de passagiersstoel. Allemaal om een paar honderd gram gewicht uit te sparen. Maar wel een achteruitrijcamera. Da's immers geen overbodige luxe met zo'n peperdure diffusor uit koolstofvezel die bij het parkeren angstwekkend laag over venijnige stoepranden scheert.

9. Bestel je de velgen uit carbon, een optie van zo'n 15.000 euro, dan krijg je de standaard 19-duimers er gratis bij. Die komen in hoezen en kunnen in een speciaal daarvoor voorzien cargonet gemonteerd worden, op de plaats waar vroeger de achterbank was. Handig voor tijdens trackdays.

10. De 500 exemplaren worden gebouwd in de fabriek in Palencia, op dezelfde lijn als de gewone Mégane en de Kadjar, van september tot en met november. Daarna wordt de lijn omgebouwd voor de facelift van de Mégane.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken