Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / Vergeet de Yeti, deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq

Geschreven door op

Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #1
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #1
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #2
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #2
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #3
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #3
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #4
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #4
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #5
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #5
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #6
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #6
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #7
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #7
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #8
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #8
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #9
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #9
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #10
Vergeet de Yeti,  deze Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq #10

Het stond in de sterren geschreven, Skoda brengt van zijn Kodiaq ook een kortere variant. De Karoq is dus de Tsjechische evenknie van de Ateca en de Tiguan.

Al die nieuwe SUV’s en cross-overs, het lijkt bij momenten echt wel ingewikkeld te worden. Maar dat hoeft het in dit geval eigenlijk niet te zijn. De Volkswagen-groep heeft recent drie middelgrote SUV’s onthuld: de nieuwe Tiguan, de Seat Ateca en dus ook die Skoda Kodiaq. De eerste twee kwamen er eerst met de “normale” of korte(re) wielbasis, de laatste mocht debuteren als wat grotere zevenzitter.

Simpel plan

Ondertussen weten we al dat VW (als Tiguan Allspace) en Seat met langere varianten komen, bij Skoda gebeurt dus het omgekeerde. Geef toe, dat is een heel simpel plan. En allicht ook eentje met een hoog rendement, want alle reeds gelanceerde SUV’s op het MQB-platform blijken commerciële successen. Waarbij de Seat en de Skoda ongetwijfeld wel wat potentiële klanten van de duurdere Tiguan afsnoepen.

Goed, als inleiding kan dit allicht wel volstaan. De Karoq is dus de nieuwste aanwinst, die mag in het gamma meteen ook de minder hippe Yeti vervangen. Hij doet dat met een koetswerk dat onvermijdelijk schatplichtig is aan de Kodiaq, met dus ook weer een radiatorrooster met verticale spijlen en de verlichting “in twee delen” die we recent evengoed al op de opgefriste Octavia zagen. Er is keuze uit velgen van 16, 17, 18 en zelfs 19 duim.

Nog wat meer cijfertjes: de Karoq is 4.382 millimeter lang, 1.841 millimeter breed en 1.605 millimeter hoog. Daarmee is hij net iets groter dan de Ateca, de wielbasis is natuurlijk wel identiek.

Varioflex-stoelen

Ook het interieur lijkt op dat van de Kodiaq, met onder meer een multimediasysteem met zowat alle denkbare snufjes. Maar de vormen van het dashboard en de middenconsole zijn toch apart.

De desgewenst via een automatische klep bereikbare laadruimte is minstens 521 liter groot, met neergeklapte achterbank wordt dat 1.630 liter. Het Varioflex-systeem is weer van de partij, er staan achterin dus drie aparte en op verschillende manier verstelbare en zelfs verwijderbare stoelen. In die laatste “configuratie” kan je 1.810 liter in de auto kwijt, weinig concurrenten doen met dezelfde afmetingen beter of zelfs nog maar evengoed.

Bij de lancering worden er twee benzine- en drie dieselmotoren beschikbaar. Het aanbod start met een 1,0 liter van 115 pk, die laat toch nog een spurt naar 100 km/u in 10,6 seconden toe. Verder zijn er een 1,5 liter-TSI met cilinderuitschakeling (0 naar 100 in 8,4 seconden) en voor kilometervreters een 1.6 TDI van 115 pk, een 2.0 TDI van 150 pk en dezelfde motor met een vermogen van 190 paarden. Het normverbruik van die zelfontbranders gaat van 4,4 tot 5,3 liter per 100 kilometer.

Ook 4x4

Wat moeten we nog vertellen? Dat er verschillende elektronische veiligheidssystemen zijn, dat de krachtigste benzine- en dieselmotoren leverbaar zijn met een Dynamic Chassis Control met diverse rijmodi en dat je de Karoq 2.0 TDI ook met vierwielaandrijving kan bestellen. Die diesel is er ook met een DSG-zeventrapsautomaat. De verkoop start pas na de zomer, prijzen zijn er dan ook nog niet.

In dit artikel : Skoda

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken