Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Nieuwe modellen / Tesla onthult eindelijk 'compacte' Model 3

Het Amerikaanse Tesla breidt zijn gamma uit met een derde auto, de middelgrote Model 3 wordt een elektrische concurrent voor de BMW 3 en co.

Overzicht :

Het gaat plots heel snel bij Tesla. Terwijl we in Europa nog wachten op de eerste leveringen van de pas recent gelanceerde Model X, is hier ook al de Model 3. Al moeten we er meteen bij vertellen dat de productie pas eind volgend jaar wordt opgestart. Maar de auto werd donderdagavond (dat was vrijdagmorgen Europese tijd) dus toch al in het 'eigen' Californië onthuld. En nog straffer, klanten konden hem sinds gisteren 31 maart al bestellen.

Grote middenklasser

Maar eerst even uitleggen waar die vroege vogels hun voorschot voor moeten betalen. De Model 3 is, net als de Model S en X, opnieuw een 100% elektrische auto, zij het deze keer wel met een aanzienlijk kleiner formaat. Een grote middenklasser dus, stijl Audi A4, BMW 3, Jaguar XE en Mercedes C. En enkele gelijkaardige Aziatische en Amerikaanse berlines waar Tesla op zijn thuismarkt een heel ecovriendelijk alternatief voor wil bieden.

350 kilometer

Cijfers voor de afmetingen en concrete gegevens over de aandrijving krijgen we nog niet, alleen dat er verschillende varianten komen én dat ook het basismodel al een rijbereik van 215 mijl of bijna 350 kilometer zal hebben. Die auto zou de spurt van 0 naar 100 km/u in 6 seconden klaren, ook deze Tesla wordt heel snel. De topversies zouden immers nog beter presteren, maar we mogen dus nog niet weten met welke vermogens die komen.

Autopilot

De Model 3 krijgt zowat dezelfde Autopilot-voorzieningen als de S, voor het soort autonoom rijden dat de wetgevers vandaag al toelaten. En met de mogelijkheid over-the-air software-updates te doen en aldus functies toe te voegen telkens die beschikbaar worden. En natuurlijk zullen de batterijen van de wagen ook kunnen worden opgeladen via het netwerk dat Tesla vooral in de VS zelf al heeft uitgebouwd. Grote baas Elon Musk belooft trouwens dat het aantal Supercharger-stations tegen eind 2017 nog eens zal worden verdubbeld.

Zonder grille

We vermelden al enkele klassieke concurrenten, maar met zijn wat druppelvormige koetswerk zal de Tesla wellicht ook auto's als de BMW 3 Gran Turismo in het vizier willen nemen. Je zal je er in elk geval niet onopgemerkt mee in het verkeer kunnen mengen, vooral de afwezigheid van een grille op de snoet en de fraai geïntegreerde en tot boven de wielkasten doorlopende lichtblokken maken er een heel dynamisch ogende en toch wel ongewone berline van. Als een concept die vanop een salonstand meteen de weg op wordt gestuurd.

Enorm scherm

Het interieur oogt heel sober, het biedt wel comfortabel plaats aan vijf volwassenen. Het voordeel van de elektrische aandrijving is immers dat de beschikbare ruimte veel beter kan worden benut dan in een klassieke wagen met verbrandingsmotor. Het dashboard is heel minimalistisch opgevat, maar het nu wel horizontaal geplaatste infotainmentscherm op de middenconsole is zo mogelijk nog wat groter dan in Model S en X.

500.000 per jaar

Tesla heeft wereldwijd al enkele honderden verkoop- en servicelocaties, daar komen er snel nog een pak bij. Die zullen ook nodig zijn, als alle ambities worden gerealiseerd. Want die zijn niet min, tegen 2020 wordt gemikt op een jaarlijkse productie en verkoop van zo'n 500.000 wagens. Of tien keer meer dan wat in 2015 de fabriek in Californië verliet. Vandaar ook de bouw van de Tesla Gigafactory, die eveneens tegen 2020 meer lithium-ionbatterijen moet kunnen afleveren dan de totale wereldwijde productie van 2013.

Al meer dan 100.000 orders

In de VS starten de leveringen van de Model S dus pas eind volgend jaar, in Europa zelfs maar loop 2018. Maar bestellen kan nu al, in een mum van tijd zouden er trouwens al meer dan 100.000 orders met een voorschotje van 1.000 dollar zijn geplaatst. De totale prijs van de auto zal op de thuismarkt 35.000 dollar, of een kleine 31.000 euro, bedragen. Tesla liet voor de onthulling in Californië al weten dat de reeds bestaande Model S- en X-klanten voorrang zullen krijgen. De wachtrijen worden ook nog eens 'verdeeld' per regio. Toch benieuwd wat ze daar in Detroit, München of Stuttgart allemaal van denken...

 

 

 

In dit artikel : Tesla

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken