Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / UAZ Bukhanka nu ook als Expedition

Geschreven door Klaas Janssens op 06-02-2020

Het Russische UAZ stelt een avontuurlijke Expedition-variant van de Bukhanka voor. Deze bestelwagen is gemaakt om de Siberische wildernis te trotseren.

Er is wat kritiek op de nieuwe Defender. Niemand trekt het terreintalent van de Land Rover in twijfel, maar wie waagt zich aan off-roadavonturen in een wagen die minstens 50.000 euro kost? Bovendien maken de talloze, elektronisch gestuurde 4x4-systemen de Defender kwetsbaar. Want wat doe je als pakweg de luchtvering het begeeft in het midden van de woestijn? Of in de Siberische Toendra? UAZ weet raad.

UAZ staat voor Ulyanovsky Avtomobilny Zavod, een Russische autoconstructeur die stoere bestelwagens bouwt. Zoals de 452, een speciaal voor de militaire politie van de Sovjet-Unie gebouwd busje met een verhoogd koetswerk en een 4x4-aandrijving. Die in de volksmond vaak als "Bukhanka" (Broodje) omschreven 452 is gewoon in productie gebleven, weliswaar na updates in 1985 en 2011. En nu voegt UAZ een avontuurlijke Trophy- en een nog avontuurlijkere Expedition-versie toe aan het portfolio.

UAZ Expedition

Wintersport

De UAZ Trophy en Expedition staan op off-roadrubber van BF Goodrich en draagt stalen koetswerkbescherming. De voorzijde komt met een lier en achteraan hangt een trekhaak, op het dak staat een rek dat je bereikt met een ladertje en waarop je extra bagage kwijt kan. Op de achterklep vind je een volwaardig reservewiel, maatje 225/75 R16. Voor de aandrijving rekent UAZ op een Euro 6-gekeurde 2,7 liter-benzinemotor, goed voor 110 pk en 200 Nm. En voor een CO2-uitstoot van 285 gram. Het viercilindertje situeert zich tussen de bestuurder en de passagier, zodat de vooroverhang zo steil mogelijk gehouden kon worden.

Schakelen doe je via een manuele vijfversnellingsbak met terreinreductie. In normale omstandigheden drijft de atmosferische krachtbron de achterwielen aan, al beschikt de Expedition ook over een part-time 4x4-systeem met mechanisch sperdifferentieel tussen de achterwielen. Te activeren voor moeilijk terrein. Of hoe UAZ wintersport een heel andere betekenis geeft. De Expedition is een zevenzitter. De middelste zitrij staat tegen de rijrichting in en wordt gesplitst door een tafeltje, de voorste plaatsen komen met zetelverwarming. UAZ gebruikt waterafstotend materiaal voor de stoelen. En dat voor amper 19.000 euro in het geval van de Trophy, de Expedition kost 24.000 euro (zonder btw).

UAZ Expedition

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten