Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Nieuwe modellen / Nieuwe Volkswagen Polo: nu ook het hele verhaal

Er lekten deze morgen al enkele fotootjes op het internet, nu heeft Volkswagen ons ook officieel zowat alles over zijn nieuwe Polo verteld.

Overzicht :

De eerste beelden zag je deze morgen al op deze site, maar toen hadden we nog niet veel informatie te delen. Nu dus wel. Wat moet je zoal weten over deze nieuwste generatie van het succesnummer van VW?

De looks

Geen verrassing, de ondertussen al zesde Polo is stilistisch weer een eerder brave evolutie van de vorige. Die dat ook al was van het model dat hem voorafging. Enzovoort. Typisch Volkswagen, zie ook de Golf. Maar het is een strategie waar de Duitse constructeur nog altijd goed mee wegkomt. Beter nog, die commercieel succes garandeert.

Opmerkelijk (of misschien net niet): de Polo komt, in navolging van verschillende van zijn concurrenten, alleen nog als vijfdeurs. Daar is maar één reden voor: bijna niemand wil in dit segment nog een autootje met slechts drie deuren. De wagen is meteen ook 8 centimeter langer en 7 centimeter breder dan zijn voorganger, dat zorgt voor een lengte van zo’n 4,05 meter en een breedte van 1,75 meter. De wielbasis bedraagt 2,56 meter, een winst van zowat 10 centimeter.

De ruimte

Voor het eerst een Polo die langer is dan 4 meter. Het zorgt vooral achterin voor meer beenruimte, terwijl het laadvolume van de koffer toeneemt van 280 tot liefst 351 liter. Er zijn tijden geweest waar die cijfers eerder bij een Golf pasten…

Het onderstel

Ook bekend, de Polo staat op een nieuwe variant van het MQB-platform van de groep. De jongste Seat Ibiza ging hem al voor, de toekomstige Skoda Fabia zal nog volgen.

De motoren

Qua benzines gaat het van een bescheiden 1.0 MPI van 65 of 75 pk over een 1.0 TSI met 95 of 115 pk tot een 1.5 TSI met cilinderuitschakeling van 150 pk. Het dieselgamma start met TDI’s van 80 en 95 pk, maar dat aanbod wordt allicht nog uitgebreid. Er wordt ook een versie op aardgas voorzien, die 1.0 TGI levert 90 pk. Met uitzondering van de minst krachtige motoren, is de combinatie met een DSG-transmissie mogelijk.

En iets sportiever? Dat is ook al bekend, er komt weer een GTI. Die krijgt een tot 200 paarden opgevoerde 2,0 liter-TSI. VW belooft alvast een spurt naar 100 km/u in 6,7 seconden.

De veiligheid

Vergelijkbaar met die van een grote natuurlijk, dat zien we ook al een tijdje bij de kleintjes van de concurrentie. Zo komt de nieuwe Polo standaard met een Front Assist met voetgangersherkenning en Emergency Braking. In optie zijn er onder meer een actieve snelheidsregeling, rijvakbewaking, dodehoekherkenning, een parkeerassistent en nog wat meer veiligheids- en ook comfortsnufjes. De Polo is ook de eerste VW die met de jongste variant van het digitale Active Info Display-instrumentbord kan worden besteld.

De aankleding

Naast het sportieve GTI-pak zijn er nog heel wat meer aankledings- en uitrustingsmogelijkheden. Vanaf de basisversie zal er al een led-dagrijverlichting en de eenvoudigste variant van het infotainment (met een scherm van 6,5 duim) zijn, maar ook bij VW kan de klant nu lustig aan het “personaliseren” gaan.

Zo staan er op de optielijst onder meer een Air Car Climatronic met luchtkwaliteitssensor, een voorziening om smartphones draadloos op te laden en een groot glazen dak. Er is natuurlijk evengoed keuze uit tal van lakkleuren, velgen (van 14 tot 18 duim), zetelbekledingen en zelfs kleurencombinaties voor het dashboard.

De lancering

Die is pas voor na de zomer voorzien, de jongste Polo verschijnt allicht in oktober in de showrooms. Voor Belgische prijzen is het dus nog een beetje te vroeg.

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken