In 1987 blaasde Porsche-tuner Ruf de gevestigde waarden uit het supersportwagensegment van hun sokken met de CTR "Yellowbird", een radicaal gemodificeerde 911 die een topsnelheid van 342 km/u haalde - sneller dan de Porsche 959. Nu dertig jaar later introduceren ze een nieuwe CTR op het Autosalon van Genève, de "Yellowbird 2.0", zeg maar.
Het Blütengelb gespoten koetswerk toont een klassieke Porsche 911, maar onderhuids pronkt de Ruf CTR met moderne technologie. Zoals de volledig uit koolstofvezel opgetrokken monocoque, zoals de push-rodophanging met dubbele wishbones en zoals de koolstofkeramische remmen, die ouderwets gestylde 19-duimsvelgen vullen.
Borsthaar
Nu blijft Ruf de 911-basics trouw, want ook de nieuwe CTR legt zijn krachtbron achter de achteras. Het gaat om een Porsche-boxermotor met een cilinderinhoud van 3,6 liter, die twee turbo's gebruikt om het vermogen op te krikken naar 720 pk. Die power vloeit naar de achterwielen via een handgeschakelde zesversnellingsbak en via een mechanisch sperdifferentieel. Ook de "Yellowbird 2.0" blijft een supersportwagen voor mannen en vrouwen met borsthaar.
De slechts 1,2 ton wegende Ruf CTR sprint in 3,5 seconden van 0 naar 100 en in 9 seconden van 0 naar 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 362 km/u. Toch als je durft, want het koetswerk mist een uitgebreid aeropakket om de wagen aan de grond te houden. De Duitse Porsche-specialist gaat 30 exemplaren van deze Ruf CTR "Yellowbird 2.0" bouwen, maar communiceerde nog geen prijs.