Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Nostalgie / Eregalerij: Lexus LFA (2010)

Een van 's werelds strafste sportwagens vertrok zonder dat veel mensen hem eigenlijk ooit hebben zagen aankomen. Een beetje alsof hybride specialist Lexus zich zelf ook niet helemaal lekker voelde bij het pk-geweld van de LFA. Wij deden dat anders wel, vandaar dat we er ook graag een plaatsje voor vrijmaken in onze eregalerij.  

Lexus_LFA_Racer Je kan de LFA moeilijk een gemiste kans noemen. De Toyota-dochter had al van bij de start van de productie laten weten er slechts 500 exemplaren van te zullen bouwen. Die rolden effectief ook allemaal de fabriek uit en vonden wellicht vrij makkelijk een klant. Uitverkocht dus, wat ook door Unizo en co als een groot commercieel succes zou worden omschreven. Alleen, heeft deze toch vooral als rijdend uitstalraam en dus als imagomodel bedoelde auto verder ook veel andere mensen beroerd?

De echte liefhebbers leerden de LFA natuurlijk wel kennen, zij het dan vanop een zekere afstand. Een eerste prototype werd reeds voorgesteld in 2005, er zouden er in 2007 en 2008 nog twee volgen, in het laatste geval onder de vorm van een roadster. Gaat de auto in productie of zijn al die concepts voor het museum bestemd, dat was jarenlang de vraag. Tot we in oktober 2009 dan eindelijk toch een definitieve en ook echt voor verkoop bedoelde versie te zien kregen in Tokio. En beter nog, we hem meteen ook al eens grondig konden testen. Eén keer, daarna nooit meer.

Toyota zat toen nog in de Formule 1, dat zal wel een rol hebben gespeeld bij de keuze van een V10-motor. Die 4,8 liter zat voorin de net geen anderhalve ton wegende auto, hij leverde een vermogen van 560 pk en een koppel van 480 Nm. In combinatie met de gerobotiseerde zesbak, zorgden die waarden voor een spurt naar 100 km/u in 3,7 seconden en een niet minder spectaculaire top van 325 km/u.LexusGroot_SitePrestaties én ook een rijgedrag op het beste Ferrari- en Lamborghini-niveau, merken waarmee Lexus zich met zijn eerste sportwagen zeker al meteen kon meten. Vanaf 3.000 toeren maakte de motor daarenboven een geluid dat je zowaar in Formule 1-sfeer bracht, het bevestigde alleen maar onze (positieve) indruk dat de LFA zonder meer ook een circuitbeest was. Ook de prijs liet dat trouwens vermoeden, in België bedroeg die maar liefst een dikke 380.000 euro.

Maar anders dan bij die al genoemde Italiaanse concurrentie, draait de Lexus-winkel helemaal niet op sportwagens. Wel op bij voorkeur hybride berlines en SUV’s, van het soort dat (voormalige) Audi-, BMW- en Mercedes-klanten naar de showrooms moet lokken. En in de VS ook automobilisten moet verhinderen voor een Acura of Infiniti te kiezen, de luxemerken van respectievelijk Honda en Nissan.

De eerst talmt al vele jaren om (opnieuw) een sportwagen uit te brengen, de tweede heeft het wellicht zelfs nog nooit ernstig overwogen. Misschien had Lexus dus gerust nog wat meer poespas kunnen maken rond zijn LFA, het soort superauto dat ze ook bij de Duitse concurrentie nog niet zo vaak uit hun hoed wisten te toveren.

LexusKlein1_Site

In dit artikel : Lexus

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken