Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Nostalgie / HET LEVEN ZOALS HET IS: Toyota MR2 (2000)

Overzicht :

Wie?

Tjeu.

Wat?

Een Toyota MR2 uit 2000. Gekocht voor een 6.500 euro met 132.000 kilometer op de teller. Een kappersauto, maar wel eentje met een middenmotor, achterwielaandrijving, een sperdifferentieel en een leeggewicht van nauwelijks 975 kilogram. Klinkt meteen een stuk mannelijker, toch?

Waarom?

Ik ben een zelfstandig HVAC-projectontwikkelaar (airco, verwarming, sanitair, warmtepompen, dat soort dingen). In augustus 2011 heb ik besloten om halftijds terug te keren naar de schoolbanken, waardoor mijn toenmalige Nissan Navara overbodig werd. De ruimte en de mogelijkheid om een dubbelasaanhanger te trekken waren immers geen must meer. Dus mocht er gerust iets leuks in de plaats komen.



Als fervent motorrijder die het merendeel van de kilometers afhaspelt met de hondstrouwe Honda Pan European, zag ik die auto meer als hobby dan als dagdagelijks vervoermiddel. Aanvankelijk viseerde ik vooral oudere wagens, zoals de Mercedes W126. Maar al gauw verlegde de queeste richting amusante roadsters zoals de Honda S2000, de Lotus Elise, de Opel Speedster, de Mazda MX5, de BMW Z3 en noem maar op.

De S2000 is en blijft mijn absolute favoriet, maar ik vond geen enkel model dat het stuur aan de juiste kant droeg en dat ook binnen mijn budget viel. Hetzelfde verhaal voor de Elise en zelfs voor de Speedster, terwijl de MX5 toch echt wel vrouwelijk is. De Z4 kon wel, maar een BMW zonder zes-in-lijn is geen echte BMW en die waren dan weer te duur. En zo kwam de MR2 op de voorgrond.

Leuk?

Rijplezier, al moest ik wel even wennen aan het weggedrag van een wagen met middenmotor. Op een droog wegdek is de MR2 mooi voorspelbaar, met licht onderstuur bij het insturen. Dichter bij de apex verlegt het evenwicht zich naar neutraal en bij het uitkomen voel je de stuurinrichting héél geleidelijk lichter worden. Eventuele uitstapjes van de achtertrein worden daarbij mooi opgevangen door de soepele vering, tenzij je aandringt en de kont zich alsnog een stapje breder zet. Een kleine lastwissel volstaat.



Het blok mag dan wel de eindsprint van een S2000 ontberen, het toont zich bij ieder toerental erg soepel en vol. Reeds vanaf een extreem lage 1.500 toeren per minuut pikt het blokje op om in één rechte lijn kracht op te blijven bouwen tot een mooie 6750 omwentelingen. Het lage gewicht van minder dan een ton speelt hier natuurlijk een belangrijke rol.

Dorstig is de MR2 niet, want het verbruik stokt bij een erg aanvaardbare 7 liter per 100 kilometer. Of 8,5 liter als je in een sportieve bui bent. Juist jammer dat de tank slechts 40 liter aan benzine slikt, waardoor je toch regelmatig langs het tankstation moet.



Het gemak waarmee je het stoffen dakje opent en weer sluit, maakt een elektrisch exemplaar eigenlijk overbodig. Zelf al rijdend, gooi je de kap in een mum van tijd in je uppie open of dicht. Ook de hardtop monteren of demonteren neemt niet meer dan 40 seconden in beslag, al lukt dat het best met twee.

Jammer?

De vorige eigenaar had de MR2 niet zo goed verzorgd dan dat hij beweerde. Nauwelijks 150 kilometer ver veranderde de droom van een compacte sportieveling reeds in een nachtmerrie. Ik wist dat de eerste generatie  al eens problemen durfde hebben met het olieverbruik, de schuld van een slechte pre-katalysator. Na verloop van tijd verpulvert die, waarna de erg goed werkende VVTI-technologie kunnen die deeltjes in de cilinders en de zuigers terecht komen, waardoor de olieconsumptie gaat pieken. Mijn Toyota bleek net in dat stadium aanbeland. Een blokrevisie bracht soelaas, maar het heeft me wel 6.500 euro gekost.



Het stuur is enkel in de hoogte regelbaar. Een verstelling in de diepte zou de rijhouding kunnen perfectioneren, maar ik ervaar het niet echt als een gebrek. Gewoon even wennen. Instappen is geen evidentie door de erg lage zit, het lage dak en de brede deurdrempels. Hou ook rekening met een vuile broek, want je benen schurken elke keer tegen de drempels aan.

De standaardpartituur van de 1,8 liter-VVTI valt lichtjes tegen, maar de hier geïnstalleerde Skytune-sportdemper (met keuringsattest) zorgt voor extra punten tijdens de muziekles. Wanneer de inox demper lekker warm staat en het blokje rustig onder de 2.000 toeren zakt, durft het ding zelfs wat te vol en dust ietwat storend klinken.



Verder is de MR2 niet de stilste wagen, met gesloten kap blijft het maar aangenaam tot 120km/u - of 130 km/u met hardtop en 110 km/u met open dak. Het stoffen dakje sluit bovendien niet overal even goed, maar gelukkig blijkt het wel 100% waterdicht.

Voor opbergruimte ben je bij de MR2 aan het verkeerde adres. Een bak bier past net in de neus, maar voor de overige boodschappen wordt het behelpen. De hardtop geeft je wel de mogelijkheid om twee jassen op te bergen achter de zetels, een welgekome uitbreiding van de bedroevende opbergcapaciteiten.



Conclusie?

Wens je zelf ook een MR2? Vraag dan zeker na of de originele katalysatoren reeds vervangen zijn, laat tijdens een testrit iemand achter je kijken die rookwolkjes kan spotten (beste moment is in het duister), sta goed stil bij de beperkte inzetbaarheid (kofferruimte, lawaai,...) maar onthou dat de MR2 rijplezier uit een hogere prijsklasse biedt en onverwacht comfortabel uit de hoek komt zonder je af te straffen met een hoge runningcost.

Wil je je eigen wagen een keertje in deze rubriek zien verschijnen? Dat kan, mail “goesting” naar kj@autowereld.be en wij sturen je een vragenlijst op.

In dit artikel : Toyota, Toyota MR Roadster

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken