Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Nostalgie / De records van Lamborghini

Wist jij dat Lamborghini de eerste autobouwer was die vleugeldeuren installeerde? En de Italianen hadden nog wel meer primeurs en records, zoals deze 5...

Overzicht :

1. De laagste: Miura

Bij zijn lancering in 1966 was de Lamborghini Miura de laagste productiewagen die ooit gehomologeerd was. Met een hoogte van amper 1,05 meter was hij even hoog als de Le Mans Hypercars van vandaag. Ook vandaag nog is het de laagste auto die Lambo ooit bouwde.

Lamborghini Miura

2. De lichtste: Marzal

Niet zozeer de lichtste op de weegschaal, wel degene met het meeste daglicht binnenin. Marcello Gandini van ontwerphuis Bertone tekende een carrosserie met opvallende geometrische vormen en een zilverkleurig lederen interieur. En vooral ook enorme raamoppervlakken die de binnenruimte ongekend licht maakten. Met 4,5 vierkante meter beglazing doet hij beter dan elke andere Lamborghini ooit, inclusief de SUV Urus.

Lamborghini Marzal

3. De eerste vleugeldeuren: Countach

De Countach is vandaag een halve eeuw oud, wat gevierd wordt met een nieuwe gelimiteerde oplage op Aventador-basis, en was destijds de eerste auto met vleugeldeuren. Een bijzonderheid die nog steeds voorbehouden is aan alle V12-modellen van de autobouwer uit Sant’Agata Bolognese.

Achter de spectaculaire verschijning van deze portieren scholen ook praktische bestaandredenen. In- en uitstappen werd een stuk vergemakkelijk in nauwe parkings, waar de enorme portieren zijdelings amper geopend zouden kunnen worden. Bovendien was het handiger om achteruit te manoeuvreren, met je hoofd uit de deur heb je immers een prima overzicht op de situatie.

Lamborghini Countach

4. De eerste super-SUV: LM002

De Urus is niet Lamborghini's eerste SUV, in 1986 was er immers al de even spectaculaire als anachronistische LM002. Deze eerste sport-SUV was aanvankelijk ontworpen als terreinwagen voor militaire doeleinden, een soort van Italiaanse Hummer.

Aangedreven door een 5,2 liter-V12 had die een cavalerie van liefst 450 paarden onder zijn commando, die via een manuele vijfbak naar de 4 wielen werd gesluisd. Genoeg om zijn enige - nu ja - rivaal uit die tijd, de Range Rover, het nakijken te geven. Deze mastodont was nochtans geen lichtgewicht, ondanks zijn koetswerk uit aluminium en glazsvezel tikte hij af op 2,7 ton.

Tussen 1986 en 1992 bouwden de Italianen 300 stuks van de LM002.

Lamborghini LM002

5. De jongste makers: Miura

Nog eens terug naar de Miura, een auto die ontwikkeld is door de jongste equipe ooit uit de merkgeschiedenis, met een gemiddelde leeftijd van 29. Daarmee maakte Ferruccio Lamborghini zijn ambitie waar om kansen te geven aan jonge en getalenteerde techneuten. Ontwerper Marcelo Gandini en testrijder Bob Wallace waren in 1966 28 jaar oud, terwijl hoofdingenieur Gian Paolo Dallara en diens rechterhand Paolo Stanzani elk 30 waren.

De Miura, volgens velen een van de mooiste auto's ooit, zette Lamborghini op de kaart als een serieuze rivaal van streekgenoot Ferrari.

Lamborghini Miura

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken