Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / GCK Lancia Delta Evo-E is elektrisch aangedreven restomod

Geschreven door Klaas Janssens op 13-10-2021

In 2026 maakt de Lancia Delta een comeback met een 100% elektrische aandrijflijn. Leuk, maar deze op de iconische rallywagen gebaseerde Evo-e is leuker.

Het is nog niet gedaan voor Lancia, nu Stellantis het doodverklaarde merk weer leven inblaast. De Italiaanse constructeur krijgt nieuwe kansen om zich te ontwikkelen tot een premium speler naast Alfa Romeo en DS. En om die ambities de nodige kracht bij te zetten, heeft Stellantis de comeback van de legendarische Lancia Delta aangekondigd. Generatie vier wordt volledig elektrisch en zou tegen 2026 in de showroom moeten staan.

Nu moet je niet tot 2026 wachten om een 100% elektrische Lancia Delta te kopen, want het Franse GCK (Green Corp Konnection) brengt een beperkte oplage van de Lancia Delta Evo-E op de markt, een restomod die het gespierde ontwerp van de eerste generatie combineert met een elektrische aandrijflijn.

Lancia Delta Evo-e

Rijbereik?

De Lancia Delta Evo-e is 200 pk en 350 Nm sterk, heeft aan 6,6 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten en zet ongeveer 1.450 kilogram op de weegschaal. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 30 kWh en belooft een rijbereik van 200 kilometer. Zoals we dat ook bij de Opel Manta GSe ElektroMod zagen, wordt de manuele vijfversnellingsbak gewoon behouden. Voor de nodige tractie zorgt een nieuw sperdifferentieel.

Er staan 47 exemplaren op de planning, allemaal gebaseerd op een bestaande Lancia Delta Integrale. Het restomodproces start met de volledige restauratie van de donorwagen, inclusief de nodige verstevigingswerken aan de structuur en een doorgedreven antiroestbehandeling. Het onderstel krijgt een flinke make-over, van de remmen tot de schokdempers. Het matgrijs gespoten koetswerk wordt voorzienn van een nieuwe bodykit die de motorkap, de spatborden en de bumpers omvat. Ook aerodynamische elementen zoals de splitter onder de neus en de spoiler op de achterklep zijn helemaal nieuw.

Lancia Delta Evo-e

Rallyheld

De elektrische Lancia Delta Evo-e krijgt ook 11 zogeheten Rallye-versies, geïnspireerd door de rallywagen die naar zes opeenvolgende WRC-titels reed (1987 > 1992). Die krijgen een opgepompt en gedeeltelijk uit koolstofvezel vervaardigd koetswerk, desgewenst gespoten in de legendarische Martini-kleuren. Het chassis wordt grotendeels opgetrokken uit aluminium en het in alcantara verpakte interieur verwelkomt vederlichte racekuipjes van Sparco, terwijl de manuele versnellingspook plaats maakt voor een quickshifter.

Ook leuk: die Lancia Delta Evo-e Rallye wordt je overhandigd door rallyheld Didier Auriol. De Fransman reed vier WRC-seizoenen voor het fabrieksteam van Lancia (1989 > 1992), een periode waarin hij verschillende rally's op zijn naam schreef. Hij schopte het ook tot wereldkampioen, maar dat was in 1994 aan het stuur van een Toyota Celica... 

Lancia Delta WRC

Restomod

Deze Evo-e is niet de eerste restomod op Lancia-basis. Denk maar aan de spectaculaire Futurista van Automobili Amos. De Stratos en de 037 Stradale vormen dan weer de basis voor hedendaagse interpretaties, respectievelijk door Manifattura Automobili Torino (dat de Ferrari 430 als donormodel gebruikt) en door Kimera Automobili. Intussen wordt er ook gewerkt aan een hedendaagse interpretatie van de Audi Quattro S1. Die E-Legend EL1 is andere koek dan de Lancia Delta Evo-1, want zijn elektrische aandrijflijn belooft een systeemvermogen van meer dan 800 pk.

Lancia Delta Futurista

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten