Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nostalgie / Welk Mercedes-stuur vind jij het mooiste?

Vroeger kreeg je bij Das Haus nog grote, dikke, zachte stuurwielen, tegenwoordig zijn het designstukjes geworden. Maar welke generatie vind jij het mooist?

Overzicht :

Met de introductie van het hypermoderne stuur van de vernieuwe E-Klasse neemt Mercedes ons mee op een toer door de geschiedenis van het stuurwiel. Maar welk soort Mercedes-stuur vind jij het mooist? Meer foto's vind je trouwens terug in de galerij.

Antiek

Vroeger waren stuurwielen nog enorm groot, je moest namelijk genoeg Newtonmeters kunnen zetten om het onbekrachtigde stuur in beweging te krijgen. De eerste Mercedessen hadden nog hendels om de ontsteking en de lucht/brandstofmengeling te regelen, later kwam er een ring die zowel voor de claxon als voor de richtingaanwijzers diende. In de jaren '50 kwam er ook een versnellingshendel aan het stuur, iets dat in 2005 zijn comeback maakte bij Mercedes.

Klassiek

De dunne, harde stuurwielen bleven tot de jaren '70 ongeveer, toen er een grotere focus kwam op veiligheid en ze vervangen werden door zachte exemplaren die het hoofd van de bestuurder niet zo toetakelen bij een ongeval. De claxon werd (opnieuw) ingewerkt in het hart van het stuurwiel en de richtingaanwijzers waren eerder al verhuisd naar een hendel achter het stuur. Het eerste voorbeeld daarvan was de 350 SL Roadster in 1971. In 1981 kwam dan de eerste airbag bij Mercedes in de W126 S-Klasse. De eerste airbags waren erg groot en vereisten dus een groot stuurwiel, tegenwoordig heeft Mercedes naar eigen zeggen de kleinste airbag op de markt.

(Bijna) modern

Het eerste multifunctionele stuurwiel van Mercedes kwam samen met de introfuctie van het Comand-systeem met centraal scherm in de S-klasse W220 van 1998. Het doel was om de handelingen van de bestuurder te beperken tot het essentiële: rijden en navigeren. Daarom werd de afleiding tot het minimum beperkt door de basisfuncties zoals de radio en de autotelefoon op het stuur te kunnen bedienen. Het centrale scherm ziet er tegenwoordig hopeloos gedateerd uit, maar het stuurwiel zelf zit net op de balans tussen klassiek en modern.

Cutting edge

Het 'klassieke' multifunctionele stuur met knoppen bleef bij Mercedes tot in 2016, toen de E-Klasse de eerste touchpads op het stuur introduceerde waarmee je kon swipen en scrollen door de menu's. Nu gaat de facelift van hetzelfde model nog een stapje verder, door het hele bedieningsoppervlak aanraakgevoelig te maken. We moeten het nog proberen om te weten of we het goed vinden of niet, maar één ding maakt ons al blij: er zitten sensoren in het wiel die 'voelen' of je je handen aan het stuur hebt zitten, waardoor je geen kleine ruk meer moet geven als de rijassistent aan staat.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken