Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Prototypes en conceptcars / Audi verrast met geweldige PB18 E-Tron

De mix van een elektrische auto met een echte Le Mans-racer, dat is wat deze Audi PB18 E-Tron poogt te zijn.

Overzicht :

Voor het leukste autonieuws moet je dezer dagen in het Californische Pebble Beach zijn. Onder meer bij Audi dus, dat er de spectaculaire PB18 E-Tron onthult. De letters in de naam verwijzen naar de locatie, het cijfer legt de link met de R18 uit de Le Mans-racerij en E-Tron geeft natuurlijk aan dat het andermaal om een elektrische auto gaat.

Breed en plat

Het design van de brede en platte sportwagen met achteraan de vormen van een shooting brake is het werk van de Audi-designstudie in Californië, de technologie komt van de specialisten van Audi Sport GmbH.

De auto lijkt enigszins verwant met de Aicon-concept van vorig jaar. Maar terwijl die zich aanbood als een volledig autonoom rijdende en uitermate comfortabele auto, is de PB18 E-Tron een radicale rijmachine voor (vooral) het circuit.

Level Zero

Audi grapt zelfs dat het een Level Zero-auto is, waarmee het bedoelt dat de bestuurder hier wél nog alles zelf moet doen. Sturen, gas geven en ook wel eens remmen dus, zonder elektronische waakhonden die de wagen in het juiste spoor houden. In PB18 bevindt zich een soort monocoque die lateraal kan worden verplaatst.

Als er geen passagier meereist, kan hij naar het midden worden verschoven en wordt de PB18 dus een eenzitter. Met dank aan by-wire-technologie voor het stuur en de pedalen, die maakt een mechanische verbinding overbodig.

Helm en racepak

De uit zowel aluminium als koolstofvezel opgetrokken en 4,53 meter lange (en slechts 1,15 meter hoge) Audi weegt zo’n 1.550 kilo, zijn zwaartepunt bevindt zich – zowat ideaal – tussen de cockpit en de achteras. Er is achterin 470 liter laadruimte voorzien, plaats genoeg voor een helm en racepak dus.

Voor dat soort klanten is het ook goed om weten dat de diffuser met het oog op extra downforce kan worden verlaagd, dat de achterspoiler laat zich uitrekken en dat de koplampen met de Matrix-technologie van de Le Mans-auto voor een enorm bereik zorgen.

De ideale lijn

Nog een leuke, een doorschijnend OLED-scherm toont op het circuit steeds de ideale lijn voor de volgende bocht. De aandrijving gebeurt door drie elektromotoren, eentje voor- en twee achterin. Goed voor 500 kW en zelfs kortstondig 570 kW, of dus 776 pk.

En een geweldige spurt naar 100 km/u in niet veel meer dan 2 seconden. Doe het wat rustiger aan en de 95 kWh-batterij garandeert een rijbereik van 500 kilometer. Wat deze machine moest kosten? Oei, je had misschien nog niet door dat Audi hem (natuurlijk) niet in productie neemt…

In dit artikel : Audi

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken