Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Prototypes en conceptcars / Audi Q4 Sportback E-tron concept is bijna productieklaar

Audi komt met een elektrische wagen van minder dan 40.000 euro. De Q4 E-tron wordt volgend jaar gelanceerd en haalt een rijbereik van meer dan 450 km.

Overzicht :

Audi wil tegen 2025 30 geëlektrificeerde modellen in zijn gamma hebben, waarvan 20 volledig elektrische wagens en 10 plug-inhybrides. En aangezien die deadline niet meer zo ver verwijderd is, verwachten we ons binnenkort aan een heus elektro-offensief. Binnenkort komt de E-tron GT, volgend jaar volgt dan deze ook als Sportback verkrijgbare Q4 E-tron, een compacte SUV die het gat opvult tussen de Q3 en Q5, maar enkel zal kunnen rekenen op een elektrische aandrijving.

De nieuwe elektrische modellen van Audi krijgen een soort van ‘omgekeerde’ grille, waarbij de binnenkant een lichte kleur krijgt en de omlijsting net donker wordt gemaakt. Zo moet je de emissieloze Audi’s van ver kunnen herkennen. Verder valt de grote achterspoiler op, die samen met de diffusor voor een goede aerodynamica moet zorgen. De verlichting bestaat natuurlijk uit leds en de wielen zijn vrij fors te noemen; de diameter bedraagt 22 inch. Het productiemodel zal ook te bestellen zijn met meer bescheiden velgmaten.

Ruimer dan een Q5

Met een lengte van 4,60 m zit de Q4 Sportback E-tron Concept net tussen de Q3 (4,48 m) en de Q5 (4,67 m) in. Toch zou er dankzij het cab-forwarddesign (er moet immers geen rekening gehouden worden met een motor in de neus) en de lange wielbasis van 2,77 meter even veel of zelfs meer interieurruimte moeten dan bij zijn grote broer. Deze conceptstudie maakt gebruik van speciale, minder alledaagse materialen. Maar het ontwerp is dat van het productiemodel.

Het lijkt een beetje absurd, maar Audi gaat binnenkort vier verschillende platforms voor elektrische wagens gebruiken. De E-tron en de E-tron Sportback staat op een aangepaste MLB-architectuur en de E-tron GT gebruikt de J1-basis van de Porsche Taycan. Audi en Porsche werken intussen samen aan het PPE-platform, kort voor Premium Platform Electric). Deze Q4 E-tron Sportback staat dan weer op het MEB-platform van Volkswagen, waarop ook de ID.3 zich baseert. In de toekomst zouden er slechts twee overblijven: MEB en PPE.

450+ km en -40.000 euro

Het elektrische aandrijfgeheel van de Audi Q4 E-tron en Q4 E-Tron Sportback telt twee elektromotoren (een op elke as; het is dus een Quattro) met een gecombineerd vermogen van 225 kW/306 pk. Het 510 kilogram wegende batterijpakket heeft een capaciteit van 82 kWh en belooft een rijbereik van meer dan 450 kilometer. Later voegt Audi een enkel op de achterwielen aangedreven variant toe die meer dan 500 kilometer zou halen op een volle lading. De Q4 E-tron sprint in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een elektronisch beperkte topsnelheid van 180 km/u. 

Audi hoopte de productieversie van de Q4 E-tron voor te stellen op het Salon van Genève van 2021, maar die is inmiddels geannuleerd. Misschien krijgt het Autosalon van Brussel wel de wereldpremière, want de wagen zou begin 2021 productieklaar moeten zijn. Het prijskaartje is nog niet bekend, maar Audi zegt wel dat de prijs van de achterwielaangedreven Q4 E-tron onder de 40.000 euro zal blijven. We zijn benieuwd.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken