Twaalf derdejaarsstudenten van de Audi Akademie in Neckarsulm mochten zich uitleven op een RS 6 Avant, met deze GTO Concept als fraai resultaat. Op zoek naar een gepaste inspiratiebron om de veertigste verjaardag van de Quattro-vierwielaandrijving te vieren, kwamen ze uit bij de Audi 90 GTO. Dat is de racewagen waarmee Hans-Joachim Stuck, Hurley Haywood en Walter Röhrl eind de jaren 80 deelnamen aan het Amerikaanse IMSA-kampioenschap (International Motor Sports Association). Die silhouetteracer werd aangedreven door een drukgevoede 2,2 liter-vijfcilinder die meer dan 700 pk ontwikkelde. De RS 6 GTO Concept puurt 600 pk uit zijn V8-biturbo.
De Audi 90 IMSA GTO leent niet alleen zijn kleurstelling aan de RS 6 GTO Concept, ook de aerodynamische velgen en de zijdelingse uitlaatpijp maken de overstap. Verder noteren we herwerkt smoelwerk dat een nieuw ontworpen voorbumper combineert met een gedeeltelijk gesloten radiatorrooster. De motorkap verwelkomt extra ventilatiesleuven en de achterklep een flink uit de kluiten gewassen dakspoiler. Binnenin zien we een gestript interieur dat de achterbank wisselt voor een rolkooi, terwijl de voorstoelen plaats moeten maken voor twee uit koolstofvezel vervaardigde Recaro-kuipjes met zespuntsharnas van Schroth Racing. Let ook op de zowat een-op-een overgenomen afdekking voor de zijruit van de bestuurder. Productieplannen zijn er niet. En jawel, dat vinden we jammer.