Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Prototypes en conceptcars / Citroën Aircross, een C4 Cactus voor het terrein

De autosalons van Seoul en New York ‘lopen’ nog, maar Citroën toont ons in avant-première ook al een concept voor dat van Shanghai.

Overzicht :

CitroenAircrossVoor

De Chinezen starten hun autofeest op 22 april, met dus onder meer deze Aircross in wereldpremière. Een vervolg op de originele C4 Cactus, al lijkt serieproductie voor deze concept nog niet meteen aan de orde. De naam is natuurlijk bekend, die plakt immers al op het achterwerk van de Citroën-kloon van de ASX van gelegenheidspartner Mitsubishi. Maar zo’n nieuwe Aircross wordt mogelijk een eigen en dus 100% Frans ontwerp, met dan op zijn minst toch een deel van de guitige looks van dit prototype.

CitroenAircrossProfiel

Het is 4,58 meter lang, 2,10 meter breed (dat zal dan wel met de buitenspiegels erbij zijn) en 1,80 meter hoog. Opvallen doen de afronde hoeken en de ‘raamgordel’ die dankzij de vermomde dakstijlen als het ware ononderbroken rond de auto loopt. Daardoor lijkt het dak zelf haast te zweven. Optische spitsvondigheden van de designers, daar belooft Citroën ons in toekomst natuurlijk nog vaker op te trakteren. Verraste de C4 Cactus ons met zijn Airbumps, dan doet deze in een soort rood-oranje gespoten Aircross het met Alloy Bumps. Die zitten onderaan de de flanken en bestaan uit een honingraatstructuur in zeer absorberend aluminiumschuim. Het materiaal komt uit de autosport en zou bescherming, lichtgheid en esthetiek combineren. En dat verzinnen we, voor alle duidelijkheid, dus niet zelf.

CitroenAircrossAchter

Air Signs ter hoogte van de achterruit, Air Curtains vooraan, een soort luchtafzuiging aan de wielkasten en spits toelopende zijspiegels moeten voor een optimale aerodynamica zorgen. De banden met maat 275/45 en voorzien van 22-duimsvelgen (!) zouden speciaal door Continental zijn ontworpen, ze zijn uitgerust met massieve rubberen blokken en lamellen voor een uitstekende grip op moeilijke ondergronden. Maar of er op het asfalt dan nog een beetje rijcomfort overblijft…

CitroenAircrossInterieur

Handige snufjes vinden we ook terug in het door het ontbreken van een B-stijl (de achterste zijdeuren openen 'averechts') makkelijk toegankelijk interieur. Het is onder meer voorzien van twee HD-schermen van 12 duim. Eentje ervan is ‘mobiel’, het staat op een rail en kan door middel van een eenvoudige handbeweging (dankzij een sensor op de middenconsole) naar een passagier worden gericht. Maar de schermen kunnen als het ware ook worden samengevoegd, ze laten zich dan door de chauffeur 'bedienen' via touch pads aan het stuurwiel. Elke zetel, echt king size van formaat en grotendeels bekleed met dik wit leder, is uitgerust met luidsprekers en een microfoon. Die laten toe met de ene passagier te communiceren terwijl de andere rustig doorslaapt… En ook iets van de ‘oude’ tijd, er zijn flink wat opbergruimtes en de mogelijkheid bagage vast te gespen in de koffer.

CitroenAircrossDashboard

Niet dat het al van groot belang is, maar Citroën meldt ook nog dat de Aircross een hybride aandrijving met een benzine- en een elektromotor met oplaadbare batterijen voor de achteras heeft. De eerste is 218 pk sterk, de tweede levert 95 pk. De auto spurt desgewenst in 4,5 seconden naar 100 km/u, maar kan ook zo’n 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Het normverbruik zou slechts 1,7 liter per 100 kilometer gebruiken. Maar dat is natuurlijk nog een beetje theoretisch allemaal. De beslissing om de Aircross in Shanghai te presenteren laat zich makkelijk verklaren. China is nu al de grootste markt voor Citroën, het merk realiseert er zo’n 25% van zijn omzet.

In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Cactus

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken