Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Prototypes en conceptcars / Waarom Dyson zijn ambitieuze EV-project alsnog annuleerde

Nadat hij naam maakte met zijn slimme stofzuigers zou Sir James Dyson ook de markt voor elektrische auto's inpalmen met revolutionaire producten. Maar die torenhoge ambities werden uiteindelijk gesmoord. Hoe kwam dat?

Waarom Dyson zijn ambitieuze EV-project alsnog annuleerde - AutoWereld

< Sir James Dyson en de elektrische N526 >

Aanvankelijk werd er wat lacherig gedaan over het EV-project van Sir James Dyson. Akkoord, een stofzuiger klinkt hetzelfde als een elektrische auto, maar verder vallen er nauwelijks parallellen te trekken. Maar Dyson is niet de eerste de beste. Hij verklaarde boudweg dat zijn elektrische wagens beter zouden zijn dan die van Tesla en dat hij perfect wist hoe hij dat zou klaarspelen. En het bleef niet bij mooie woorden, want in 2014 investeerde de Britse uitvinder 560 miljoen euro in een Automotive-departement met een vaste staf van 500 werknemers. Zijn 100% elektrische wagen zou in 2021 klaar zijn voor verkoop.

Die elektrische wagen bestaat, maar zal altijd een prototype blijven. In 2019 trok Sir James Dyson de stekker uit het EV-project wegens niet rendabel te krijgen. De schuldige? Het accupakket. Dyson ontwikkelde zogeheten solid-statebatterijen, die gezegend zijn met een veel hogere energiedichtheid dan de lithium-ions die doorgaans gebruikt worden als energiecentrale voor elektrische voertuigen. Maar die vaste-stofbatterijen blijken voorlopig veel te duur om in een auto te leggen. Dyson wou tussen de 165 en de 170.000 euro vragen voor zijn elektrische SUV, maar dat bleek niet realistisch.

Bijna 1.000 km

Het prototype draagt de codenaam N526 en is een SUV die een lengte van 5 meter combineert met 7 zitplaatsen. Voor de elektrische aandrijving greep Sir James Dyson twee elektromotoren van 200 kW, goed voor een systeemvermogen van 545 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 650 Nm. De 2,6 ton wegende SUV zou in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en een topsnelheid van 200 km/u halen, dankzij de solid-statebatterijen zou de Dyson N526 een range van 965 kilometer hebben. Zelfs in de winter, met de verwarming aan.

Dyson had niet alleen oog voor de aandrijftechnologie, maar ontwikkelde ook een eigen interieurfilosofie. De N526 vertrouwt op opvallend brede zetels die de rug extra steun zouden geven en van traditonele tellers is geen sprake, want de elektrische SUV zou alle informatie afficheren via een head-updisplay. Sir James Dyson is een uitvinder en dat zie je. Maar het mocht niet zijn. De voor de n526 ontwikkelde technologie is beschikbaar voor andere constructeurs, maar de inmiddels 72-jarige Dyson betwijfelt of anderen zijn elektrische voertuig wel rendabel zouden krijgen

Bron: Sunday Times

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken