De huidige Honda Civic heeft een erg opvallend, maar daardoor ook polariserend design. Honda wil weer een wat groter doelpubliek gaan aanspreken en toont een bijna-productieklare conceptversie van de nieuwe Civic voor 2021, de 11e generatie alweer. En daarmee mikt Honda ook duidelijk op een jonger doelpubliek, want de presentatie verliep via Twitch, de grootste streamingdienst voor gaming. Het model dat de Japanners hebben getoond is de 4-deurs, de meest populaire vorm in de VS. De hatchback die je bij ons het vaakst ziet, zal later volgen.
Rustiger, strakker
Voor deze nieuwe Civic heeft Honda de 'Man-Maximum, Machine-Minimum'-filosofie toegepast, dat het design en de technologie in dienst stelt van de bestuurder en zijn passagiers. De designers hebben wel de basisprincipes van de Civic gerespecteerd met een 'slank en licht' koetswerk - waarvan ze duidelijk waren weggegaan met de 10e generatie - gekenmerkt door een lage motorkap en voorspatborden, evenals een lage schouderlijn. Er is ook veel aandacht besteed aan de bovenkant van het koetswerk om de zichtbaarheid te maximaliseren. Het resultaat staat in schril contrast met de huidige generatie, door meer een allemansvriend te willen zijn, maar hij krijgt toch een zekere elegantie die meer premium en minder manga uitstraalt, ook al herhalen enkele elementen zich, zoals het ruitje aan de C-stijl.
Het interieur kent een grotere revolutie en krijgt een dashboard dat de moderniteit lijkt te ontdekken en volledig breekt met het verleden. Pure lijnen, een horizontaal uitgestrekt dashboard en een aanraakscherm van 9 duim dat bovenop de middenconsole is geplaatst, met drie fysieke bedieningsknoppen voor belangrijke functie. Zou de inspiratie van bij de Mazda 3 komen? Er zit wat meer geometrie in, maar dan nog is het geen slecht idee om een goed voorbeeld te volgen. Het is in elk geval een stuk beter dan het wat rommelige design van voordien. Het instrumentenpaneel wordt volledig digitaal, een primeur voor de Civic.
Natuurlijk staan de veiligheid en connectiviteit in het middelpunt van de belangstelling en genieten ze van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied. Honda Sensing groepeert alle actieve veiligheidstechnologie en rijhulpmiddelen voor de bestuurder. Daarbovenop krijgt de Civic nieuwe airbags met een meer resistente structuur voor een betere bescherming voor de inzittenden en voetgangers in het geval van een botsing. Een grotere stijfheid komt ook een andere belangrijke kwaliteit van de Civic ten goede: zijn rijplezier en weggedrag. Het is nog even afwachten hoe dit alles zich vertaalt in de Europese versie van de 11e generatie Civic, die meestal een eigen design krijgt, al zouden de grote lijnen vergelijkbaar moeten blijven. De lancering staat gepland voor 2021, maar we weten nog niets van de motorisaties of de transmissies die aangeboden zullen worden.