Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Prototypes en conceptcars / Lexus maakt buggy met waterstofverbrandingsmotor

Lexus heeft alle details gelost over zijn ROV, een buggy met een verbrandingsmotor op waterstof, die fun moet combineren met een ecologisch geweten.

Overzicht :

"Sommigen van onze meest gepassioneerde klanten willen nog meer avontuur", zo luidt Lexus deze conceptversie in van een CO2-neutrale off-road buggy, ofwel de 'Recreational Off-highway Vehicle' (ROV). Niet op batterijen, zelfs niet met een brandstofcel, maar wel met een verbrandingsmotor op waterstof, net zoals de Toyota GR Yaris H2 van gisteren. Zo kan er nog enige fun beleefd worden zonder dat je ecologische geweten te veel aan je knaagt.

10.500 tpm

De aandrijving wordt voorzien door een 1-liter verbrandingsmotor die tot 10.500 toeren kan draaien! Lexus zegt niet welke motor er wordt gebruikt, enkel dat er niet veel aanpassingen nodig zijn om hem om te bouwen van benzine naar waterstof. Een nieuw brandstofsysteem was voldoende. Lexus belooft een "spannend geluid en een goede respons dankzij de snelle verbranding van waterstof".

We zien ook dat er enkele stijlkenmerken van het merk zijn overgenomen op het koetswerk. De hoekige panelen en de lichtsignatuur komen bijvoorbeeld overeen met wat je ziet op de nieuwste modellen van het luxemerk van Toyota. De voorruit kan opklappen om echt in de elementen te zitten. We zien ook een modern maar spartaans ogend 'interieur', met hoogwaardig ogende materialen. De stoelen zijn ontworpen om schokken op te vangen. De ROV meet 3,12 m (lang) op 1,725 m (breed) op 1,80 m (hoog).

Vroem vroem zonder kuch kuch

Een verbrandingsmotor op waterstof is niet de meest energie-efficiënte oplossing qua aandrijving, je moet immers ten eerste de waterstof aanmaken, wat al heel wat energie vraagt, om ze vervolgens te verbranden met een rendement van amper 30 procent. Maar het is wel een manier om de verbrandingsmotor in leven te houden én ook de sensaties die de plofmotor met zich meebrengt, zonder dat er CO2 uit de uitlaat komt.

Toyota racet al met een Corolla met de 1,6 liter-drieclinder uit de GR Yaris, maar dan op waterstof, waarbij er al evenveel vermogen wordt behaald als op gewone benzine. Daarnaast worden er manieren onderzocht om waterstof in een draagbare vorm te produceren, met Powerpaste als bekendste/recente voorbeeld, om zo het onderweg bijtanken van H2-voertuigen te vergemakkelijken. Allemaal ontwikkelingen die ervoor moeten zorgen dat we ook in een (hopelijk) koolstofneutrale toekomst elk ons eigen ding kunnen doen qua mobiliteit, zonder al te veel beperkingen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken