De Mini Vision Urbanaut is met zijn 4,46 meter lengte de grootste Mini tot nu toe, maar vooral in de hoogte onderscheidt hij zich van zijn merkgenoten. Dit is dan ook meer dan enkel een auto, Mini wil dat je er zowat heel de dag in kan vertoeven, ook als hij stilstaat. Hij heeft drie modi, die 'Mini moments' worden genoemd: Chill, Vibe en Wanderlust, waarbij enkel die laatste bedoeld is om je ook echt te verplaatsen. Dat kan nog echt met een stuur en pedalen, maar autonoom rijden behoort ook tot de mogelijkheden.
Kantoor, relaxruimte, feestplek
Die Mini moments zijn natuurlijk niet veel meer dan wat buzzwords van de marketingafdeling om jongeren aan te spreken, maar ze vertegenwoordigen wel de mogelijkheden die de Vision Urbanaut biedt. Chill is bedoeld om alleen te kunnen ontspannen of te werken, met rustgevende natuurgeluiden en kleuren voor de sfeerverlichting. Mag het wat meer fun zijn, dan schakel je over naar Vibe, bedoeld om een soort clubsfeer na te bootsen om te genieten van leuke muziek met wat vrienden.
Cosy Corner
Dan mag je wel niet te veel vrienden hebben, want in de Vision Urbanaut is er maar plaats voor 4. De conceptcar is ontworpen van binnen naar buiten, het interieur is in dit geval dan ook een stuk belangrijker dan de buitenkant. De voorzetels kunnen roteren en het dashboard kan zelfs wegklappen als de auto stilstaat om een comfortabele zithoek te scheppen ('Daybed'), terwijl de voorruit kan worden geopend om een soort balkongevoel te creëren ('Street Balcony'). Achterin spreekt Mini van de Cosy Corner met een bank waarop je kan zitten of liggen, terwijl er in het midden een tafel is die alle inzittenden met elkaar verbindt.
De buitenkant is minder geïnspireerd en is niet veel meer dan een afgeronde balkvorm om de binnenruimte te maximaliseren. Wel kunnen de koplampen dubbelen als matrixdisplays om te communiceren naar de buitenwereld, net als de achterlichten. De wielen zijn transparant en beschikken ook over verlichting die in de Vibe-modus bijvoorbeeld de equalizer kan tonen van de muziek die speelt. De aandrijflijn is elektrisch, maar meer details geeft Mini er niet over. Niet nodig, want deze conceptcar zal waarschijnlijk nooit in productie gaan.