Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Prototypes en conceptcars / Mission E Cross Turismo toont Porsche's toekomstvisie

Meer dan 600 pk en een sprintje tot 100 km/u in 3,5 seconden. Als die cijfers zich ook naar de realiteit weten te vertalen, dan mag Porsche, wat ons betreft, zijn conceptuele Mission E Cross Turismo morgen al in productie nemen.

Overzicht :

Met de Cross Turismo zit Porsche aan Mission E nummer twee (na de eerder in 2015 op het salon van Frankfurt voorgestelde Mission E). Het verschil met de vierdeurs van toen, is dat de Cross Turismo de SUV-kant opgaat. Of CUV (cross Utility Vehicle) als we vasthouden aan de Porsche-nomenclatuur.

Nu, voor zover we kunnen zien, zitten de verschillen tussen beide Mission E's hem vooral in de koetsbouw. De Cross Turismo staat wat hoger op zijn poten, is met zijn 4,95 meter een zucht korter en hint qua stijl meer naar de Sport Turismo (vandaar dus de verwijzing in de naam) dan naar de Panamera. Finaal een poteto-potato-discussie, want eens je die schil wegpelt, onthult zich een identieke aandrijflijn.

Vol gas richting toekomst

Dat betekent concreet dat ook de Cross Turismo kan terugvallen op twee permanent synchrone elektromotoren (één per as) die samen goed zijn voor +600 pk. Vermogen dat, uiteraard, over de vier wielen wordt verdeeld. Daarmee haspel je het o-100 km/u spurtje af in 3,5 seconden en zie je 8,5 tellen later de 200 km/u voorbij flitsen. Snelheden die je ook nu weer volledig digitaal afleest op de OLED-schermen die over de gehele boordplank zijn verspreid. De bediening daarvan zit nog steeds in je vingers, manipulaties die makkelijker zouden moeten verlopen dankzij een zogeheten eye tracking control. Wat dat laatste dan precies inhoudt...

De 800 volt-architectuur stuwt 'snelladen' dan weer naar een andere dimensie. Als we ook hier de waarden van de eerste Mission E aan mogen houden, dan zou de Cross Turismo aan 20 minuten genoeg hebben om 400 kilometer (of 80 procent) te 'tanken'. Dat hoeft trouwens niet via een fysieke verbinding, gezien je de lithium ions ook via inductie bij kan laden. 

Rest de vraag dus wanneer de Cross Turismo komt. Want dat Porsche bezig is met een productioneel vervolg, staat, alweer afgaand op de allereerste Mission E, buiten kijf. 

In dit artikel : Porsche

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken