Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Prototypes en conceptcars / Spectaculaire Vision Mercedes-Maybach 6 geeft zich nu wel helemaal bloot

Waarom we de Vision Mercedes-Maybach 6 zo geweldig vinden?

Overzicht :

Zoek niet langer naar – of wacht niet langer op – de mooiste concept van 2016, dan kan toch alleen maar deze in het Amerikaanse Pebble Beach voorgestelde Vision Mercedes-Maybach 6 zijn. En wel hierom.

Het doel

De coupé wil eer bewijzen aan het tijdperk van de grote én vooral ook grootse 2+2-coupés uit de eerste helft van de vorige eeuw, een genre auto’s dat langs beide kanten van de Atlantische Oceaan vele schitterende pagina’s van het grote autogeschiedenisboek wist te vullen. Denk aan Bugatti’s, Delages, Cadillacs, Duesenbergs en ook verschillende Mercedessen.

De looks

De Vision Mercedes-Maybach 6 is 5,70 meter lang, 2,10 meter breed en 1,33 meter hoog. Het imposante radiatorrooster (geïnspireerd door een… streepjeskostuum) jaagt je haast schrik aan, de rest van de gestroomlijnde auto is net wel heel elegant. Bijna de helft van de lengte wordt door de motorkap ‘gevuld’, die wordt gevolgd door een cockpit met een laag dak en een afgerond achterwerk dat aan een jacht doet denken.

Bij Mercedes willen ze niet van retrodesign horen, wel van een nieuwe interpretatie van klassieke esthetische principes. De wagen wordt tegelijk hot (sensueel, emotioneel…) en cool (het minimalisme, de technologie…) genoemd. Een achterspoiler ontbreekt, de lichtblokken zijn klein en zelfs nauwelijks zichtbaar, camera’s in fijne steunen maken de buitenspiegels overbodig, de 24-duimsvelgen lijken zowat doorzichtig en de bijna platte achterruit is in twee delen gesplitst. Ook nog leuk zijn de zijschorten met leds, de strookjes chroom in de flanken en op de motorkap en kofferklep en de diffuser met aluminium kader.

De deuren

Deuren die openen als de vleugels van een vlinder, we zagen ze ook al op vroegere sportauto’s van Mercedes. Bij de Maybach-concept geven ze toegang tot een alweer minimalistisch en tegelijk ook heel luxueus interieur.

De technologie

De boordplank loopt door in de deuren, wat voor een loungesfeer zorgt. Er is veel leder, maar geen klassiek hout. Dat is vervangen door diverse bedienings- en infoschermen, die zitten ook op de deurpanelen. De hele voorruit kan ook dienst doen als een (doorzichtig) scherm, met bijvoorbeeld informatie over de omgeving die door alle inzittenden kan worden gezien.

Body Sensor Displays in de lederen zetelbekleding scannen het lichaam en passen indien nodig of gewenst automatisch de airco, de massagefunctie en zelfs de vorm van de stoelen aan. Op de vloer van de auto ligt iepenhout, dat zorgt opnieuw voor een visuele link met de wereld van de luxejachten.

De aandrijving

Geen gigantische krachtbron met een heleboel cilinders, wel vier elektrische motoren die samen 550 kW of 770 pk leveren. De batterijset van 80 kWh is goed voor een rijbereik van zo’n 500 kilometer, na een laadtijd van slechts 5 minuten krijg je daar weer 100 kilometer bij. De middentunnel van de auto is doorzichtig, zodat de passagiers de energiestromen kunnen zien.

De prestaties

De spurt naar 100 km/u zou in minder dan 4 seconden moeten lukken, de top is elektronisch begrensd op 250 km/u.

De voorgeschiedenis

Toen Mercedes concurrent BMW met Rolls-Royce aan de haal zag gaan en (voormalig) zustermerk Bentley door Volkswagen werd overgenomen, besliste het zelf een luxemerk op te richten. Stuttgart was sinds de jaren ’60 eigenaar van het voor WOII eventjes heel prestigieuze Maybach, in 2002 bracht Mercedes onder die naam 57 en 62-modellen uit. De verkoop viel echter nogal tegen en in 2013 eindigde het verhaal alweer. Maybach keerde in 2015 wel terug, nu als nieuwe subdivisie van Mercedes met extra luxueuze uitvoeringen van de S-Klasse.

In 2004 was er ook als eens een Maybach-concept met spectaculaire coupévormen. Die Exelero had toen wel een ‘klassieke’ V12 van 700 pk.

 

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken