Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Reportage / Leren rijden met de Ford Focus ST... op Lommel

De eerste honderd Belgische en Luxemburgse klanten van de Ford Focus ST krijgen er gratis een rijtraining op Lommel bij. Wat dat precies inhoudt? Wel, AutoWereld mocht dat proefondervindelijk gaan... ondervinden.

Overzicht :

“Alle apparaten die foto’s kunnen maken, moet je hier achterlaten.” We staan op zaterdagochtend bij de portier van Ford Lommel Proving Ground, waar alle Europese modellen aan de tand worden gevoeld en worden afgesteld. Het is de enige Proving Ground van Ford in Europa, en dus is de Belgische testbaan nog steeds van groot belang voor het merk. Maar al dat testwerk betekent ook dat er heel wat prototypes en nog niet-gepresenteerde modellen rondrijden. Smartphone afgeven is dus de boodschap.

Er werken zo’n 500 mensen bij Ford Lommel, en al die werknemers moeten een rijopleiding krijgen. Dat gaat van de basis (Level 1) tot uitwijkmanoeuvres en controle over het stuur aan hoge snelheden (Level 3). Er is ook nog een Level 4, maar daarvoor dien je een stage van een maand in de Verenigde Staten te volgen. Daar hadden we jammer genoeg geen plek voor in onze agenda.

De High Performance Car Driver Training die Ford aanbiedt aan de eerste 100 klanten van de Focus ST neemt een aantal elementen over van een Level 2-training, maar dan samengeperst in een opleiding van 4 uur. Je komt dus nog niet buiten als volleerd piloot, maar je krijgt wel de basis aangeleerd op een veilige en gecontroleerde manier. Op het programma: een sliptraining, een slalom, uitwijken aan hoge snelheid, een sessie op het Dynamic Track en tenslotte even knallen op de kombaan. Elke training leidt 4 chauffeurs op in 2 wagens, wij mochten de wagen delen met een trotse Luxemburgse Focus ST-rijder.

Slippen

De slipwagen, in dit geval een Ford Focus Clipper Active, staat op een hydraulisch frame dat de voor- en achteras kan optillen om onder- dan wel overstuur op te wekken. Alles draait namelijk om de balans van de wagen, en hoe je die moet manipuleren om uit de problemen te krijgen. Dankzij de hydrauliek kan deze oefening aan 30 km/u gedaan worden, waar je normaal bijna 100 km/u zou moeten rijden om dezelfde reactie van de wagen op te wekken.

Dus: insturen, zodra je de kont voelt komen beginnen tegensturen en gas bijgeven om gewicht op de achteras te zetten, stuur weer recht als de achteras weer grip heeft. Soms lijkt het mis te gaan, maar de auto laat zich met voldoende gas en tegensturen bijna steeds weer redden, ook als je het gevoel hebt dat je rondgaat. De belangrijkste tips die we kregen? “Altijd in een rechte lijn remmen, anders is de balans al om zeep als je aan de bocht begint. En de auto reageert altijd met een beetje vertraging. Stuur dus niet te bruusk in, want dan zit je even later met de gebakken peren.”

Slalommen

De volgende oefening: de slalom. Starten aan 80 km/u, en geleidelijk aan versnellen terwijl je de auto tussen kegels mikt met telkens 30 meter ruimte. Nu mogen we achter het stuur kruipen van de Focus ST, met een kleine primeur: het gaat hier om de automaat, een versie die pas vanaf volgend jaar te bestellen valt. De andere deelnemer aan boord slaagt er niet altijd in om de kegels te ontwijken, wij maken gelukkig geen slachtoffers. Maar opnieuw een belangrijke tip: in één beweging aan het stuur draaien, niet in schokjes. Dat ontregelt de auto alleen maar.

Voor het ontwijkmanoeuvre mogen we de snelheid iets opdrijven, tot 100 per uur. Dan moeten we met een ruk aan het stuur naar links of naar rechts de auto tussen een vak met kegels mikken. Hier is het zaak om je voet op het gas te houden, anders komt de kont los en riskeer je achterstevoren te staan. Wat onze bijrijder bijna overkwam, moest het ESP (in de Sport-stand, dus met wat marge) niet hebben ingegrepen. Geen onbelangrijk advies, dus.

De piste op

Na de technische training is het tijd voor het echte werk: een sessie op het Dynamic Track van Lommel, Baan 7. Een slingerend baantje met 19 bochten, allemaal anders, en korte hoogteverschillen om de balans van de auto nog wat meer te ontregelen. De regenwolken van die ochtend zijn weg, maar sommige plekken in de schaduw zijn nog vochtig. Het is dus uitkijken geblazen, want de baan is smal en de grindbakken zijn diep. Daar kom je dus niet uit zonder takelwagen.

De Focus ST toont zich gelukkig meer dan capabel genoeg om het baantje snel af te werken, dat bewijst onze instructeur die eerst even een demonstratie geeft. Slow in, fast out is het devies. De baan is listig, zeker met de natte plekken, maar we weten de Ford gelukkig uit de grindbak te houden. “Meer remmen”, geeft onze instructeur nog mee, “en luister goed naar wat ik zeg, want nu wordt het echt belangrijk.” Het is namelijk tijd voor de kombaan.

In tegenstelling tot normale snelheidsborden, die je ook langs de banen in Lommel terugvindt, geldt er op de tweede en derde rijstrook van de kombaan geen maximumsnelheid, maar een minimumsnelheid. Trager dan 120 km/u dien je niet te rijden op de middenste strook, aan de buitenkant is dat zelfs 160. Uiteindelijk rijden we een paar rondjes aan 200 km/u, een snelheid die de Focus ST zonder enige moeite haalt.

We hebben ons nog nooit zo hard geconcentreerd. Aan 200 per uur lijkt de vangrail zo veel dichterbij en erger je je nog zo veel meer aan de zon in je ogen, terwijl je je best doet om in het midden van de rijstrook te blijven en je snelheid constant te houden. Maar op een kombaan rijden geeft een heel speciaal gevoel: jij moet de auto niet insturen, de baan duwt de auto opzij en jij volgt met het stuur. Aan de juiste snelheid zou je het stuur zelfs kunnen loslaten, maar onze vuisten bleven geklemd op kwart voor drie.

Slotgedachte

Na de kombaan was het tijd om terug te keren naar huis, met nog wat slotgedachten in ons hoofd tijdens het terugrijden. Zo’n rijtraining is geen overbodige luxe, en al zeker niet met een sportieveling. Het is belangrijk dat chauffeurs die de limieten opzoeken, of ze per ongeluk tegenkomen, voorbereid zijn en weten wat ze moeten doen om de situatie te corrigeren. Weet je het niet, dan is er kans op paniek en een veel ergere afloop. Het recent ingevoerde terugkommoment voor beginnende bestuurders is zeker een begin, al is zelfs die kost van 109 euro moeilijk te dragen voor sommigen. Een betaalbare rijvaardigheidstraining zou volgens ons een groot verschil maken in de verkeersveiligheid.

Ford deelt daarbij duidelijk onze mening. Het organiseert al verschillende jaren de Driving Skills For Life voor jonge bestuurders (18-24), een gratis opleiding waar zaken als een korte slipcursus en rijden met afleiding in voorkomen. Deze High Performance Car Driver Training is een volgende stap, die eigenlijk ook aangeboden zou mogen worden door andere constructeurs met sportwagens in het gamma. Het zou heel wat beschamende crashfilmpjes op YouTube besparen. Onze pet gaat dus af voor Ford, dat niet enkel zijn auto’s wil verkopen, maar ook wil dat de eigenaars er goed mee kunnen rijden. Trouwens: er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar voor deze rijtraining, maar Ford verwacht wel dat er tegen het einde van het jaar 100 Focus ST’s verkocht zullen zijn. Haast je dus!

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken