Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Titels en records / Honda Civic Type R: nieuw record op Suzuka

Geschreven door Frédéric Kevers op 07-04-2022

De nieuwe Honda Civic Type R wordt binnenkort onthuld. Als goede hot hatch heeft hij op het veeleisende circuit van Suzuka al het ronderecord voor een voorwielaangedreven auto verbroken, dat voordien op naam stond van… de vorige Civic Type R.

Terwijl Toyota zijn GR Corolla in de schijnwerpers heeft gezet, zit zijn rivaal, de Honda Civic Type R, in de laatste fase van zijn ontwikkeling met het oog op een officiële presentatie later dit jaar. Maar Honda's compacte middenklasser op steroïden is niet van plan om met zich te laten sollen en start de sport- en marketingoorlog met de aankondiging van een nieuw record voor voorwieltrekkers op het circuit van Suzuka, waarmee hij dat van de vorige Civic Type R GT Limited Edition met bijna een seconde verbetert!

Met de elfde generatie Honda Civic komt de zevende iteratie van zijn sportieve variant: de Type R. Een Honda Civic in krijgerskleren die voor het komende modeljaar een beetje is afgezwakt qua uiterlijk, maar niet qua prestaties. Dat is althans de boodschap van Honda, dat een video deelde waarin het nieuwe ronderecord voor een auto met voorwielaandrijving op het snelle en technische circuit van Suzuka in Japan te zien is. Met een tijd van 2 minuten 23 seconden en 120 duizendsten was de aankomende Civic Type R 873 duizendsten van een seconde sneller dan de vorige recordhouder. Dat was de laatste versie van de uitgaande Civic Type R, de GT Limited Edition.

>> Lees ook – Het verhaal van Audran - Honda bereidt een nieuwe Civic Type R voor

De nieuwe Honda Civic Type R behoudt de drievoudige uitlaat van zijn voorganger, maar krijgt een meer consensueel profiel en een meer ingetogen voor- en achterkant. Een enorme achterspoiler zal nog altijd van de partij zijn, maar deze keer zal hij worden gemonteerd op dunnere, minder ‘tuningachtige’ steunen. Onder de motorkap zal nog steeds de drukgevoede tweeliter-viercilinder die in de vorige generatie 320 pk en 400 Nm leverde, worden gebruikt zonder elektrische hulp. Ter herinnering: de Honda Civic van de elfde generatie wordt in het najaar van 2022 op de Europese markt verwacht.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten