Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Scoops / Alles wat we weten over de Pininfarina Battista

De prestigieuze naam Pininfarina komt met zijn volledig elektrische superauto, die ook nog bloedmooi moet zijn. Hij viert zijn officiële première in Genève, dit zijn al de eerste schetsen.

Overzicht :

Pininfarina is intussen al een tijd in handen van de Indische voertuigenproducent Mahindra & Mahindra. Onlangs creëerde het een bijkomende firma, Automobili Pininfarina, opgericht om auto’s te ontwerpen en te produceren voor de happy few. En de nieuwe ‘constructeur’ wil met furore de autowereld betreden, met een eigen elektrische supersportwagen. Hij zal op een beperkte oplage van 150 exemplaren zal worden geproduceerd en Battista heten, naar de stichter van de nu 90-jarige firma Pininfarina, Battista ‘Pinin’ Farina.

Hypercar 2.0

Mahindra is al een tijdje bezig in de Formula E, van daar groeide het idee om van de superluxueuze sportauto van de toekomst een elektrische wagen te maken. De Battista is een supercar voorzien van 4 elektrische motoren (eentje per wiel) die samen niet minder dan 1.900 pk leveren. Het opgewekte koppel is ook niet van de poes: 2.300 Nm. Het mag dus niet verbazen dat de toch niet zo lichte Battista in minder dan 2 seconden optrekt tot 100 km/h en in minder dan 13 seconden tot 300 km/h. De theoretische topsnelheid is 400 km/h. Met een lichte rechtervoet belooft Pininfarina een reikwijdte van 450 km, dankzij een T-vorige batterij van 120 kWh. Met een gepaste snellader kan in iets meer dan een halfuur 80% geladen worden.

Design first

“Soprattutto deve essere bella” was de lijfspreuk van Battista Pininfarina en daar heeft deisgnbaas Luca Borgogno zich aan gehouden. “Ik wilde een zuivere lijn, een pure auto, een tijdloos design, geen brute vormen. Esthetiek en functie moesten hier harmonieus in elkaar overlopen, de uitvoering moest zo helder en klaar mogelijk vormgegeven zijn.” De auto is duidelijk een GT, een auto om elke dag te gebruiken en, ondanks de prestaties, geen zogenaamde circuitracer. De deuren hebben een schaaropening en voor een makkelijke instap zijn er ook geen brede deurdrempels. Het interieur is haast volledig aankleedbaar volgens de wensen van de klant. Achter het stuur prijkt een klein schermpje, vergelijkbaar met de info van een head-up display, links en rechts daarvan zitten 2 grote TFT-schermen met alle nodige info en daaronder 2 draaiknoppen. That’s it.

Duur speelgoed

De prijs van een Battista ligt op ongeveer 2 miljoen euro. Van de 150 auto’s zijn er een 60-tal voor de VS, 50 voor Europa en de overige 40 voor de rest van de wereld. De auto zou in de tweede helft van 2020 in Europa aan de klanten worden geleverd. De Battista is de eerste maar niet de enige Pininfarina die in de toekomst op onze wegen te zien is. Het plan is een modellenportfolio van zo’n 3 tot 4 auto’s te hebben, SUV’s en sportwagens. Belgische klanten kunnen bij Ginion Motors terecht, dat de taak als Belgische invoerder op zich neemt. Geselecteerde genodigden (waaronder AutoWereld!) konden de Battista trouwens al zien in een blackbox op het autosalon van Brussel, de rest van de wereld moet wachten tot maart in Genève.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken