Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Scoops / BMW lost eerste informatie over de nieuwe 1 Reeks - UPDATE

De derde generatie van de BMW 1 Reeks verandert van achter- naar voorwielaandrijving en gebruikt i3-technologie om de rijdynamiek te verbeteren.

Overzicht :

Het is officieel. De nieuwe BMW 1 Reeks krijgt voorwielaandrijving. De Beierse constructeur grijpt immers naar de FAAR-architectuur, een evolutie van het UKL-platform waarop onder meer de Mini Countryman en de BMW X1/X2 bouwen. En zo verliest de derde generatie een van de grote troeven van zijn voorgangers. München zegt dat de rijdynamiek erop vooruit zal gaan, dat de nieuwe 1 Reeks direct zal sturen en alerter zal reageren. En daarvoor gebruiken ze de zogenaamde ARB-technologie waarmee de elektrische i3 reeds uitgerust is.

Uit nostalgie: test BMW M140i (met zes-in-lijn en RWD)

Dat ARB omvat een tractiecontrolesysteem dat direct in het motormanagement is geïntegreerd en dus niet in de besturingseenheid van de Dynamic Stability Control, waardoor de informatie drie keer zo snel doorgegeven wordt. Het gaat onderstuur tijdens het acceleren tegen, zonder ingrepen in de aandrijflijn en dus zonder vermogenverlies. Elke 1 Reeks komt ook met Performance Control, een soort elektronische differentieelfunctie die doelgericht remingrepen uitvoert om de wendbaarheid te verhogen.

2020 BMW M135i xDrive

BMW M135i xDrive

De krachtigste versie van de nieuwe 1 Reeks komt sowieso met de xDrive-vierwielaandrijving. We hebben het over de M135i, aangedreven door een drukgevoede 2 liter-viercilinder die een piekvermogen van 306 pk combineert met een maximumkoppel van 450 Nm. Een concurrent voor de overigens precies even krachtige Mercedes-AMG A35 4Matic, dus. Prestaties geeft BMW nog niet, maar weet dat deze krachtbron ervoor zorgt dat de X2 M35i in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Schakelen doe je via de Steptronic-achttrapsautomaat. Die turbomotor ligt niet langer in de lengte, maar dwars voorin.

Die nieuwe architectuur levert vooral meer binnenruimte op. Het laadvolume van de nieuwe BMW 1 Reeks klimt naar 380 liter, een winst van 20 liter tegenover de vorige generatie. En achterin beschikken de passagiers over meer hoofdruimte (+1,9 cm) en over veel meer beenruimte (+3,3cm). Om de koetswerkrigiditeit te waarborgen, grijpen de ingenieurs naar een boomerangachtige achterasconstructie.

Het koetswerkontwerp van de nieuwe 1 Reeks volgt het pas van de evolutie, waarbij het lijnenspel van de vorige generaties gecombineerd wordt met designdetails van moderne BMW-modellen. Denk bijvoorbeeld aan de Lexus-achterlichten van de nieuwe 3 Reeks.

2020 BMW M135i xDrive

UPDATE (15/05/2019)

Intussen heeft München nieuwe foto's van de nieuwe BMW 1 Reeks verspreid, waarbij we ook een glimps van het dashboard kunnen opvangen. Het koetswerk verliest intussen wat camouflagetape, zodat we ook de lichtblokken voor- en achteraan wat van hun definitieve design lossen. Bekijk de fotogalerij voor het verse beeldmateriaal. Het wereldwijde debuut zal niet lang meer op zich laten wachten.

 

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken