Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Range Rover combineert smoking met modderlaarzen + prijs

Geschreven door Hans Dierckx op 26-10-2021

Ook de nieuwe Range Rover wil de ultieme kruising tussen limousine en terreinwagen zijn. Hoe denkt de vijfde generatie die moeilijke spreidstand te verwezenlijken?

Rover was in de jaren 60 bijzonder vooruitziend toen het begon met de ontwikkeling van de eerste Range Rover, die uiteindelijk in 1970 op de markt zou komen. Door een terreinwagen te bouwen met de luxe en de verfijning van een grote berline, legde het destijds de blauwdruk van een nieuw soort auto die in de 21e eeuw zou uitgroeien tot het hebbeding van de rijken. Van de Porsche Cayenne over de BMW X5 en de Bentley Bentayga, allemaal zijn ze schatplichtig aan die allereerste Range Rover.

Ook vandaag nog is de Range Rover de goudstandaard in het genre, en daar springt Jaguar Land Rover begrijpelijkerwijs voorzichtig mee om, ook al omdat dit met een prijskaartje boven de 100.000 euro veruit het meest rendabele model van de Brits-Indiase autobouwer is.

2022 Range Rover

Herkenbaar design, nieuw platform

Het is maar wanneer je deze Range Rover van de vijfde generatie, met codenaam ‘L460’, naast de vorige ziet dat je begrijpt dat het om meer gaat dan een kattenwasje. Aan de basisvorm hebben de ontwerpers nauwelijks geraakt, maar achteraan is vergissen onmogelijk: de rechtopstaande lichtblokken zijn vervangen door C-vormige zwarte panelen met onzichtbaar ingewerkte leds. Maar let vooral ook op de schouderlijn tussen deurpanelen en ramen. Daar zit niet langer een profiel; beide onderdelen sluiten naadloos op elkaar aan. Een detail dat de nieuwe Range Rover bijzonder strak doet ogen.

De structuur is nog steeds van lichtmetaal, maar het gaat hier om een nieuw platform, MLA Flex genaamd. Aanvankelijk was het de bedoeling dat een nieuwe en volledig elektrische Jaguar XJ hiervan de primeur zou krijgen, maar die werd begin dit jaar en zo goed als klaar uit de productieplannen geschrapt. De nieuwe Range Rover is dus de eerste, de Sport-versie volgt en tegen de tweede helft van dit decennium zullen alle modellen van de JLR-groep op een variant van deze architectuur staan.

2022 Range Rover

Ook elektrisch, maar pas in 2024

Het grootste nieuws is dat dit MLA Flex-platform ook kan dienen voor EV’s. Die elektrische Range Rover komt er dan ook tegen 2024, en de komst van een batterij is een van de redenen waarom de wielbasis wat langer is (7,5 centimeter) dan bij de vorige generatie. Het zal nodig zijn, want om een kolos als deze een treffelijk rijbereik te geven zullen er aardig wat kWh’s van doen zijn. Een van de betrokken ingenieurs gaf ons mee dat het om een van de grootste batterijen op de automarkt zal gaan, het zou ons dan ook niet verrassen als het een exemplaar van meer dan 100 kWh betreft.

In afwachting zijn er de benzines en diesels. Voor beide brandstoffen start het aanbod met een zescilinder-in-lijn uit de eigen Ingenium-motorfamilie, telkens met een klein handje hulp van een elektromotor op 48 volt. Er is ook een V8-biturbobenzine van 4,4 liter, afkomstig van BMW en goed voor 530 pk. En ten slotte zijn er twee PHEV-varianten, niet langer gebaseerd op een vier- maar op een zescilinder (benzine). Die krijgen een accu van 38,2 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van zo’n 100 kilometer en een systeemvermogen van 440 of 510 pk.

2022 Range Rover

Terreinvaardig

Het unieke aan de Range Rover was altijd die indrukwekkende combinatie van somptueuze luxe en de terreinvaardigheid van een authentieke 4x4. Ook nummer vijf ambieert overeind te blijven buiten de gebaande paden, met bijvoorbeeld een bodemvrijheid van net geen 30 centimeter, die je via de adaptieve luchtvering nog eens met 14,5 centimeter kunt verhogen. De luchtinlaten zijn zodanig hoog geplaatst dat je een doorwaaddiepte van 90 centimeter hebt, terwijl op- en afrijhoeken van respectievelijk 34,7 en 29 graden voldoende lenigheid garanderen op bergachtig terrein.

Centraal zit een meerplatenkoppeling die je kunt sperren, terwijl ook het differentieel achteraan geblokkeerd kan worden. De hele zaak bedien je via het bekende Terrain Response-systeem, dat zes voorgeprogrammeerde standen biedt. Op asfalt schakelt de voorwielaandrijving dan weer automatisch uit, een kwestie van het verbruik van de Range Rover binnen de perken te houden.

2022 Range Rover

Achterwielsturing

Het mechanische pakket omvat daarnaast ook achterwielsturing, waarmee de grote Range Rover de draaicirkel krijgt van een Evoque. Er zijn ook adaptieve en ontkoppelbare rolstangen om een bredere spreidstand te geven tussen rijdynamiek op asfalt en op onverhard. Al bij al een behoorlijk indrukwekkend pakket aan toeters en bellen – de mechaniek alleen al doet een beroep op liefst 70 microprocessoren om zijn werk te kunnen doen. En dan hebben we het nog niet gehad over de elektronische snufjes.

Om het geluidscomfort te optimaliseren gebruikt de Range Rover immers niet enkel dubbel glas, maar ook op actief tegengeluid. Microfoons aan de buitenkant registreren storend rumoer, waarna de luidsprekers binnenin een tegengeluid sturen en op die manier stilte creëren. Of de matrixkoplampen met 1,2 miljoen microspiegels die liefst zestien objecten tegelijk kunnen uitlichten. Of de dubbele vinnen op het dak, gevuld met camera’s en een 5G-ontvanger. De Engelsen hebben bovendien hun hardware voorzien op vooruitgang: de auto kan op afstand bijgewerkt worden met extra functies, zoals bijvoorbeeld Tesla al een tijdje doet.

2022 Range Rover

Prijskaartje: Bentley en Rolls-Royce achterna

Land Rover wil zijn goudhaantje ook maximaal exploiteren, met desgewenst op maat gemaakte aankledingen, verzorgd door de SVO-afdeling (Special Vehicle Operations) van het bedrijf. Een met leder bekleed plafond, keramische knoppen op het dashboard of velgen tot 23 duim? Net als bij Rolls-Royce of Bentley kun je de zaak binnenin nog eens serieus opwaarderen, recht evenredig met de prijs vanzelfsprekend. Net als de vorige generatie kan je deze Range Rover ook krijgen met een lange wielbasis (plus 20 centimeter) en desgewenst twee aparte achterstoelen met meer dan een meter beenruimte en in het midden een tafeltje.

Maar net zo goed is er nu voor het eerst ook een zevenzitsvariant, met twee stoeltjes in de koffer. Die konden we nog niet bekijken, maar we verwachten niet dat die ontworpen zijn voor volwassenen. De productie in Solihull, bij Birmingham, start net na de jaarwisseling. De prijzen van de nieuwe Range Rover beginnen bij 123.800 euro. 

2022 Range Rover

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten