In 2019 toonde Hyundai de 45 Concept op de IAA van Frankfurt, een naar de uit 1974 stammende Pony Coupé verwijzende designstudie met een elektrische aandrijving. In 2020 kondigde Hyundai aan dat Ioniq een nieuw submerk zou worden, dat de focus legt op elektrische modellen. En in 2021 komt de Ioniq 5, de productieversie van de Hyundai 45 Concept. Jawel, de cirkel is rond. Verwacht een concurrent voor de VW ID.3, met de designaanpak van de Honda E.
- Lees ook: test Volkswagen ID.3 (2020)
Meer informatie volgt bij de officiële lancering van de Ioniq 5, die gepland staat voor februari 2021. Voorlopig wil Hyundai enkel kwijt dat de Ioniq 5 het eerste model op de nieuwe E-GMP-architectuur wordt (kort voor Electric-Global Modular Platform), dat er versies met een of twee elektromotoren (met vierwielaandrijving) komen en dat het koetswerkontwerp getypeerd wordt door het zogenoemde Parametric Pixel-design. Het zou ook mogelijk zijn de elektrische Ioniq 5 als een gigantische batterij te gebruiken, zoals dat nu ook het geval is bij de Honda E.
Gelekte specificaties
Eind vorig jaar kwam The Korean Car Blog de specificaties op het spoor, die gelekt zouden zijn via de Oostenrijkse Hyundai-website. Welke officiëuze informatie heeft dat opgeleverd?
- Afmetingen: 4,64 meter lang, 1,89 breed en 1,60 hoog
- Lancering: juni 2021 als First Edition
- Achter- of vierwielaandrijving
- Topversie is 313 pk sterk, sprint in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u
- Autonomie Ioniq 5: 58 kWh haalt 450 km, 73 kWh zelfs 550 km (WLTP)
- Opladen: maximaal laadvermogen van 350 kW (dankzij 800V-technologie)
- Oplaadtijd: 15 minuten van 20 naar 80% van de batterijcapaciteit