Het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) zit met een probleem. De nieuwe hyperklasse die organisator ACO in het leven riep om de LMP1-racewagens te vervangen, vindt weinig gehoor bij de constructeurs. Toyota heeft toegezegd met de GR Sport, net zoals de Scuderia Cameron Glickenhaus en ByKolles Racing. Maar dat is het voorlopig. Aston Martin kwam intussen terug op zijn engagement om het kampioenschap en dus ook de 24 Uur van Le Mans te beslechten met de Valkyrie. Ook de voor 2022 geplande deelname van Peugeot Sport blijft onzeker, want ontwikkelingspartner Rebellion Racing heeft gezegd het team te ontbinden.
Lees ook:
- Toyota test met de GR Super Sport
- Peugeot opnieuw naar Le Mans!
- Aston Martin trekt zich terug uit Le Mans-project
- Glickenhaus lonkt naar Le Mans-zege met SCG-007
Nu zou Koenigsegg wel interesse hebben in het WEC. De Zweden zouden begonnen zijn met de ontwikkeling van een racewagen op basis van de Jesko, bedoeld om deel te nemen aan de 24 Uur van Le Mans. Het is niet de eerste keer dat Koenigsegg naar de racerij lonkt. Op basis van de CCR ontwikkelden ze de CCGT, een GT1-racer die aangedreven werd door een atmosferische 5 liter-V8 met een vermogen van om en bij de 600 pk. Maar de organisatoren veranderden de homologatiecriteria (de minimale oplage werd verhoogd van 20 naar 350 exemplaren en een chassis uit koolstofvezel mocht plots niet meer), waardoor het hele plan in duigen viel. Neemt Koenigsegg binnenkort wraak?
Bron: The SuperCar Blog