Dankzij een vermogen van 180 pk mag de atmosferische Skyactiv X zich de krachtigste Mazda 3 van het moment noemen. Maar daar zou snel verandering in moeten komen, want binnenkort introduceert de Japanse constructeur een drukgevoede versie. Die krijgt een 250 pk sterke turbomotor tussen de voorwielen gepropt. Het gaat om de 2,5 liter-krachtbron die ook in de Amerikaanse topversie van de Mazda 6 ligt. Maar reken niet op een MPS-versie...
- Omdat 250 pk wat krap is in deze pk-zwangere hot-hatchtijden. De Hyundai i30 N, de Renault Mégane RS en de Honda Civic Type R zijn een stuk krachtiger dan de Mazda.
- Omdat die extra paardenkrachten de voorwielen aandrijven via een klassieke zestrapsautomaat. Reken dus niet op een snel van het ene naar het volgende verzet racende robotbak met dubbele koppeling.
- Omdat die Mazda 3 Turbo wel wat sneller zal zijn, maar geen uitgesproken sportieve ambities koestert. Van een specifiek sportchassis, een slim differentieel of aerodynamisch al dan niet verantwoord spoilerwerk is hoe dan ook geen sprake.
Nu goed, veel doet het er niet toe. Die Mazda 3 met turbomotor komt immers niet naar Europa, aldus de Belgische Mazda-invoerder.
Update 06/07/2020: de specs
Intussen is de Mazda 3 2.5 SkyActiv-G Turbo ook officieel onthuld. De enkel voor de Amerikaanse markt bestemde versie is 230 pk en 420 Nm sterk. Die power wordt op alle vier de wielen gezet via een zestrapsautomaat.
Foto: Mazda 3 TCR, aangedreven door een 2 liter-turbomotor van om en bij de 350 pk. Dus als er ooit een 3 MPS komt, zou deze krachtbron wel eens als basis kunnen dienen.