Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Volkswagen ID.Buzz (2022) - eindelijk onthuld

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-03-2022

Na liefst vijf jaar heeft Volkswagen eindelijk de definitieve versie van de ID.Buzz voorgesteld. Is het elektrische busje het lange wachten ook waard geweest?

Wat is er veel tijd verstreken tussen de onthulling van de conceptcar I.D.Buzz in 2017 en de officiële lancering van de productieversie in maart 2022. De conceptcar, die werd voorgesteld als een moderne, elektrische interpretatie van de originele ‘T1’, verleidde met zijn schattige look en zijn vintagekarakter. De reacties waren zo positief dat Volkswagen besloot er een seriemodel van af te leiden.

Een project dat vijf jaar ontwikkeling vergde maar waarbij het origineel onvermijdelijk wat verwaterde als gevolg van een klaarblijkelijk pragmatisme op industrieel en marketingvlak. Maar heeft deze Volkswagen ID.Buzz nog genoeg in huis om een buzz te creëren?

2022 - Volkswagen ID.Buzz

ID-familielook

Qua design wijkt de Volkswagen ID.Buzz duidelijk af van de conceptcar en stapt hij af van het profiel uit één volume, de ‘Bully’-voorpartij en het pittoreske verlichte logo om zich te conformeren aan de stijlvoorschriften van de ID.3, ID.4 en ID.5. Een marketingbeslissing die niet àlle charme wegneemt, maar toch is de teleurstelling van T1-fans gerechtvaardigd. Hij lijkt immers eerder een eerbetoon aan de T2 uit 1967. Merk op dat er van het verlichte logo om homologatie- of veiligheidsredenen geen spoor meer is op de productieversie.

LEES OOK Detailtest VW Multivan 2.0 TSI (2022)

De ID.Buzz is compacter dan de Multivan T7 en onderscheidt zich door zijn ID-stijl en de wielen die naar de vier hoeken van de carrosserie zijn verwezen. De zichtbare scharnieren op de klapdeuren van de laadruimte vinden we jammer. Ze steken erg uit en lijken ons erg blootgesteld aan schokken. De horizontale en relatief smalle achterlichten zijn met elkaar verbonden door een zwarte strook die het voertuig, dat op zich nochtans niet smal is, visueel wat breder maakt. De VW ID.Buzz is 4,71 m lang, 1,98 m breed (inclusief buitenspiegels) en 1,94 m hoog. Hij rust op een wielbasis van 2,99 m, wat een maximaal interieurvolume garandeert. In vijfzitsconfiguratie biedt hij een laadvolume van 1.121 liter, maar dat kan worden uitgebreid tot 2.205 liter door de tweede zitrij neer te klappen.

Het interieur is eveneens conform de normen van de andere ID-modellen, met een volledig aanraakgevoelige gebruikersinterface via een centraal scherm, en biedt voorlopig slechts vijf zitplaatsen in de versie ‘personenvervoer’ en drie voor de cargovariant. Een derde zitrij zal later beschikbaar zijn, net als een verlengde versie die in 2023 op de markt zal komen. Ondanks zijn MEB-architectuur, die een efficiënter gebruik van de ruimte mogelijk maakt, blijft de Volkswagen ID.Buzz ver verwijderd van het laadvermogen van een Multivan T7, althans wat nuttig volume betreft: hij biedt slechts 3,9 kubieke tegenover 5,8 kubieke meter voor de Multivan.

2022 - Volkswagen ID.Buzz

Ook als Cargo

De Volkswagen ID.Buzz krijgt ook een bestelwagenversie, de Cargo. Die heeft voorin standaard een bestuurdersstoel plus een dubbele zitbank, al kan als optie toch worden gekozen voor de twee aparte stoelen van de personenwagenversie. De vaste wand achter de zitplaatsen kan als optie voorzien worden van een ruit of een doorlaadopening. In de laadruimte is plaats voor twee europalletten, maar het maximale laadvermogen is beperkt tot 650 kilo. Standaard heeft de ID.Buzz Cargo één schuifdeur, aan passagierszijde, als optie kan ook een schuifdeur aan de bestuurderskant worden besteld.

Eén motor en 450 km rijbereik

De ID.Buzz staat op de MEB-architectuur van de ID.3, ID.4 en ID.5, en deelt ook zijn aandrijfgeheel met die modellen, al is het aanbod in het begin van zijn carrière beperkt. Enkel de configuratie met de ‘grote batterij’, met een nettocapaciteit van 77 kWh, gekoppeld aan de motor van 204 pk en 310 Nm zal beschikbaar zijn. Die cavalerie wordt doorgegeven aan de achterwielen. Net als bij de illustere voorvader dus. De ID.Buzz geniet een erg verzorgde stroomlijn en kan prat gaan op een voor het genre erg uitzonderlijke Cx van 0,28. Dat komt niet alleen het verbruik ten goede, maar ook de stilte in het interieur. Het aangekondigde rijbereik bedraagt 450 km. Een bemoedigend cijfer en veel meer dan wat de elektrische concurrentie, voornamelijk van Stellantis, naar voren schuift, die genoegen neemt met veel minder ambitieuze specificaties.

LEES OOK Prototypetest VW ID.Buzz (2022)

Wat de prestaties betreft: de topsnelheid zal begrensd zijn op 145 km/u. Belangrijker is dazt de ID.Buzz kan worden opgeladen met gelijkstroom tot 170 kW, waarmee de batterij op een half uurtje kan worden opgeladen van 5 tot 80 procent.

2022 - Volkswagen ID.Buzz

Geëvolueerd Travel Assist en Plug&Charge

Zowel voor het infotainment als voor het voertuigmanagement maakt de Volkswagen ID.Buzz gebruik van de systemen die al op de andere ID-modellen te zien waren, terwijl hij nu ook een geavanceerdere Travel Assist biedt die ervoor zorgt dat de auto in het hele snelheidsbereik goed tussen de lijnen blijft. Bovendien heeft Volkswagen aangekondigd dat de ID.Buzz het eerste model van de constructeur zal zijn dat autonoom zal gaan rijden op niveau 5... in 2025! Andere troeven van de ID.Buzz zijn de mogelijkheid tot bidirectioneel laden en de integratie van Plug&Charge met het geavanceerde MIB3-systeem.

Leveringen en prijzen

De Volkswagen ID.Buzz zal in Hannover worden geproduceerd, naast de Multivan T6.1 en T7. De eerste leveringen zijn gepland voor september 2022. De prijzen voor de Belgische markt zijn nog niet bekend. Reken echter op een startprijs van rond de 60.000 euro...

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten